DUT13 kleeft aan de weg

Studenten van het DUT racingteam presenteerden afgelopen vrijdag de nieuwste racer in een lange reeks. De elektrisch aangedreven DUT13 heeft nu spoilers.

De organisatie en het team hadden 14 juni een enerverende middag die begon met een bijeenkomst met sponsors in De Veste en eindigde met een barbecue. Tussendoor, om drie uur, vond op de Grote Markt de onthulling van de nieuwste racer plaats voor meer dan duizend man publiek. Er klonken waarderende woorden van cvb-voorzitter Dirk Jan van den Berg en 3mE-decaan Teun Baller. Daarma volgde een demonstratierondje met de voorganger DUT11; de eerste elektrische wagen uit de DUT-reeks die nog steeds rubberdampen wist te trekken op de klinkers van het plein.

Waarom niet de DUT13 zelf? Omdat de markt niet effen genoeg is, zegt teammanager Marius Knol later. Het team wilde niet riskeren de aerodynamische onderkant van de wagen te beschadigen. Bovendien was het elektrisch systeem nog niet helemaal geoptimaliseerd.

De cijfers van de auto zijn indrukwekkend: van 0 tot 100 km/uur in 2,5 seconden en maximum snelheid 120 km/uur. Totaal gewicht slechts 173 kg bij een vermogen van ruim 100 kW (145 pk) en een moment van 100 Nm.

Maar de troef van dit jaar zijn de spoilers voor en achter en de aerodynamische onderkant die voor meer druk op de weg moeten zorgen, en daardoor een hogere snelheid door de bochten mogelijk moeten maken. Eerst dacht het team dat spoilers bij de bochtensnelheid van zo’n 50 km/uur niet veel uit zouden maken, maar simulaties wezen anders uit. Toen was het zaak om de spoilers zo te bouwen dat het geen lelijke grote flappen werden.

Knol legt uit: “Met de vierwielaandrijving en traction control kunnen we enorm snel optrekken en afremmen. Maar als we meer druk op de wagen hebben, kunnen we sneller door de bocht en hoeven we minder af te remmen wat gemiddeld een hogere snelheid betekent.”

Hoe het systeem zich in de praktijk bewijst zal deze zomer blijken tijdens drie Formula Student wedstrijden: Silverstone 4 tot 7 juli; Hockenheim 30 juli tot 4 augustus en de Oostenrijkse Red Bull ring 26 tot 29 augustus.

Volg de belevenissen van DUTRacingteam op Facebook.