DUO schrijft app-wedstrijd uit

De Dienst Uitvoering Onderwijs roept opnieuw de hulp van studenten in. Ze schrijft een wedstrijd uit om de nieuwe ‘DUO Student’-app te ontwerpen. Hoofdprijs is drieduizend euro.

Al met al doet de tentoonstelling verslag van de impact van deze natuurramp op het leven van mensen. Indirect toont de expositie ook het belang van het werk van civiel ingenieurs als het gaat om veiligheid. Of, zoals alumnus en waterbouwer Matthijs van Ledden tijdens zijn lunchlezing bij de opening zei: “Ons vak doet er toe.”

Als medewerker van Royal Haskoning vertelde hij over zijn ervaringen bij de bouw van een stormvloedkering in New Orleans. Vooral de snelheid waarmee de Amerikanen bouwen verbaast hem. Binnen drie jaar is de kering nu bijna af. “Dit verhaal laat zien dat we wereldwijd aan de slag moeten.”

Nog tot 2 juli toont de expositie op de eerste verdieping tussen ingang A en B ook nog werk van de fotografen Eric Julian, Rowan Metzner, David Rae Morris, Thomas Neff, Jennifer Shaw, Mark Sindler, Zack Smith, Jonathan Traviesa en Lori Waselchuk.

Aanvullend zijn er in de maand mei nog twee lunchlezingen in zaal F. Zo gaat prof.dr.ir. Han Vrijling op 9 mei in op de oorzaken van de overstromingen in New Orleans en wat we er van kunnen leren.

Dr.ir. Ties Rijcken gaat op 23 mei – ook in zaal F – in op oplossingen. Hij laat onder meer zien hoe hij interactieve media inzet om het probleem te verhelderen en alternatieve oplossingen te bedenken.

Begin dit jaar nam DUO al student-redacteuren in dienst die moeten helpen de teksten op de website begrijpelijker te maken voor studenten. Maar de dienst wil ook graag een nieuwe versie van haar app, “die beter aansluit op de behoefte van de gebruiker”. Ze vragen studenten om input. Het winnende ontwerp zal ook echt in productie worden genomen.

Inzendingen moeten “minimaal een werkend prototype” zijn, gebruikt kunnen worden op telefoons met verschillende besturingssystemen en rekening houden met de beveiliging die nodig is om te kunnen inloggen bij DUO. Gebruikers van de app moeten er persoonsgebonden informatie mee kunnen inzien, bijvoorbeeld over de uitbetaling van studiefinanciering of de hoogte van hun studieschuld.

Let op de kleine lettertjes: DUO wordt “volledig eigenaar van de inzendingen”. Ook de apps van de verliezers mogen door de dienst worden ontwikkeld. Inzendingen moeten voor 11 mei binnen zijn.