Driehonderdtwintig gasten vatten slaap in sleep-inn

De nacht van maandag op dinsdag werden er zo’n driehonderdtwintig gasten verwacht in de sleep-inn in het Sportcentrum. Als gastheren en -vrouwen fungeren vier leden van volleybalvereniging Punch. Aan hen moeten de nuldejaars hun slaapbon, het bewijs dat ze betaald hebben, tonen en kunnen ze hun eerder afgegeven bagage bij inlevering van een ander bonnetje ophalen.

,,Ik zit hier nu vanaf elf uur, toen sliepen er al wat mensen. Sindsdien druppelen de nuldejaars geleidelijk binnen, er staan nu nog zo’n tachtig tassen”, zegt Nouwens die bonnetjes controleert en in ontvangst neemt. De drie andere Punch-leden halen de bij de bagagebonnetjes behorende tassen. Als er even niets te doen is, kijken ze naar een video-opname van de Olympische volleybalfinale.

Vanuit de Bernhard van Leer-hal klinkt het geluid van luchtbedden die opgepompt worden. Hier liggen de logees, langs de kanten de vroege vogels, ogenschijnlijk in diepe slaap. In het midden liggen in groepjes de mensen bij elkaar die het wat later hebben gemaakt. Ze kunnen de slaap duidelijk wat moeilijker vatten, er wordt wat gepraat en vooral veel gedraaid òp de slaapzakken.

Er zijn nog geen vreemde dingen gebeurd. ,,Er kwam nog maar één keer een jongen voorbij rennen richting toiletten. Even overgeven”, aldus Nouwens.

Iris van Dortmont wordt eerstejaars bouwkunde en komt net binnen. ,,We zijn langs vrijwel alle verenigingen geweest, maar de leukste? Ze zijn allemaal zo verschillend.” Net als de vele andere sleep-inngasten is ze nog niet van plan dit jaar lid te worden en blijft ze ook liever nog even thuis wonen. De studie is al genoeg verandering op zich.

Van zondag op maandag sliepen er ook al zo’n zestig aankomende eerstejaars, als overbrugging van het faculteitsweekend naar de Owee. Punch-ers hebben overwogen om ze om zes uur via de intercom te wekken met de mededeling: ‘Over anderhalf uur worden jullie wakker gemaakt’, maar hebben daar toch vanaf gezien. Nouwens vindt dat ook wel heel bruut, half acht zal voor velen al moeilijk genoeg zijn. (I.B.)

,,Mag ik even je slaapbon zien?”, vraagt Valentijn Nouwens aan een zojuist gearriveerde Owee-er. Die wroet wat in zijn portemonnee en laat de slaapbon van donderdag zien. Dat dat iets uitmaakt is om half drie ’s nachts, na de eerste dag en vooral avond Owee, niet meer zo duidelijk.