Drie TU’s samen in school voor productievernieuwing

Als de cvb’s van de drie TU’s akkoord gaan, wordt de nieuwe onderzoekschool Integrale Productievernieuwing (IPV) nog voor de zomer werkelijkheid.

Doel van het samenwerkingsverband is het versterken van het onderzoek op het gebied van techniek, organisatie en ontwerp van productie. Prof. Kals, zowel in Twente als Delft hoogleraar, wordt wetenschappelijk directeur van de onderzoekschool.

,,Deze school is voor Nederland van groot belang. De ontwikkelingen op het terrein van het ontwerpen van producten, de productietechniek en de organisatie van de productie gaan hard. Om in de race te blijven moet het niveau van ons onderzoek en onze promovendi omhoog”, verklaart ir. P.H. Vroegop, vanuit de Twentse universiteit coördinator voor de onderzoekschool.

Delft is via Werktuigbouw deelnemer. De hoofdsectie productietechniek en organisatie zal, met bijdragen van ontwerptechniek en tribotechniek, bij het onderzoek betrokken worden.

,,Alle groepen in Nederland die zich hiermee bezighouden zijn te klein om dit soort onderzoek goed te doen. Daarom moeten we wel samenwerken”, aldus Vroegop.

De onderzoekschool wordt voorlopig gefinancieerd uit de eigen middelen van de drie universiteiten.