Drie Nederlandse universiteiten in top honderd

Drie Nederlandse universiteiten behoren tot de beste honderd van de wereld op de jaarlijkse Shanghai Ranking. Utrecht scoort het hoogst met plaats 51. Groningen en Rotterdam volgen op plaats 75 en 87. De TU Delft staat ergens tussen de 151 en 200. Nederlandse hekkensluiter is de Tilburg University op plek 700-800.

Hoeveel Nobelprijswinnaars hebben universiteiten in huis, en hoeveel winnaars van de Fieldsmedaille voor de wiskunde? Dat nemen de makers van de jaarlijkse Shanghai Ranking (officieel: Academic Ranking of World Universities) als criteria. Ook telt mee hoeveel artikelen de afgelopen jaren in de bladen Nature en Science zijn verschenen. De makers kijken tevens naar het aantal highly cited researchers: onderzoekers van wie de artikelen tot de één procent best geciteerde van hun vakgebied behoren.

Vorige maand nog maakten Nederlandse universiteiten bekend minder belang te hechten aan dergelijke ranglijsten, omdat die ten onrechte de prestaties van een universiteit in één enkel getal samenvatten. De ranglijsten staan bovendien op gespannen voet met het streven naar ‘erkennen en waarderen’: het idee dat medewerkers meer waardering moeten krijgen voor werkzaamheden die in de ranglijsten nauwelijks meewegen: maatschappelijke impact, onderwijs, leidinggeven enzovoorts. Met een onderzoek naar de aardbevingen in Groningen of sociale veiligheid in de Tweede Kamer ga je geen Nobelprijs winnen. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl