Onderwijs

Domme pech voor Twente

Elf TU-studenten doen met zonnewagen Nuna 3 mee aan de World Solar Challenge, een race van 3010 kilometer dwars door Australië. Delta volgt de voorbereidingen voor de race op de voet.

Met de start van de race aan de horizon, koerst de Delftse titelverdediger gestaag door tijdens het testwerk. “Het gaat allemaal prima”, vertelt Job van de Kieft, sleutelaar en een van de Nuna-piloten. De studenten zoeken nog naar een goede afstelling van de power point trackers, de verbinding tussen zonnepaneel en batterij. Ook de communicatie tussen zonnewagen en de rest van het konvooi verloopt niet altijd vlekkeloos. Maar volgens Van der Kieft is dat geen punt. “Juist om die kinderziektes te verhelpen, testen we zoveel. Mechanisch gezien is de auto nagenoeg klaar.” De tijd vliegt voorbij: op 22 september moet de auto alweer opgeleverd worden aan de scrutineering, de technische controleurs van de brancheorganisatie. “Zo nu en dan begint het al te kriebelen bij sommige teamleden”, zegt Van der Kieft.

Inmiddels is het team versterkt met Tim de Lange, een van de oprichters van het eerste Nuna-team. Tegenwoordig werkt hij bij de TU Delft, maar hij is vanaf het begin betrokken bij het ontwikkelen van de Delftse zonnewagens. Zijn aanwezigheid in Darwin toont aan hoezeer de universiteit het project ondersteunt, meldt De Lange. “Ik ben toegevoegd onderzoeker bij de leerstoel van Wubbo Ockels, met de Nuna-technologie in mijn werkpakket. Ik ben hier om het team met mijn kennis en ervaring bij te staan. Ik hoop de technologie in de toekomst te kunnen gebruiken voor een echte innovatieve personenauto.”

Naast de Lange voegen volgende week de leden van het Nuna 2-team zich bij de gelederen. Zij fungeren tijdens de race als supportteam: ze smeren broodjes en zetten de tenten op voor hun opvolgers.

Een auto die nog niet heeft kunnen testrijden, is de Solutra van de Twentse TU-studenten. De zoveelste tegenslag heeft hun plannen gedwarsboomd. “Het is gewoon domme pech”, verzucht Dirk Tjepkema, een van de Twentse teamleden. “De Australische douane verricht steekproeven bij het inklaren, en stond erop om onze banden op moddersporen te controleren.” Blijkbaar zijn de Ozzies wars van het binnenbrengen van buitenlandse bodemresten, want dit levert de Twentenaren een vertraging op van minimaal een week. “Niet dat we nog heel veel werk aan de auto hadden, maar de tijd begint wel te dringen”, zegt Tjepkema teleurgesteld. Dat geldt ook voor de overige deelnemers die Darwin binnendruppelen. De tropische broeierigheid gaat vanaf deze week gepaard met een op gang komende wedstrijdplanning.

Diederik Kinds vanuit Australië

www.nuonsolarteam.nl

De vele testritten moeten de kinderziektes verhelpen, maar Nuna 3 is mechanisch gezien nagenoeg klaar. (Foto: Nuon Solar Team)

Met de start van de race aan de horizon, koerst de Delftse titelverdediger gestaag door tijdens het testwerk. “Het gaat allemaal prima”, vertelt Job van de Kieft, sleutelaar en een van de Nuna-piloten. De studenten zoeken nog naar een goede afstelling van de power point trackers, de verbinding tussen zonnepaneel en batterij. Ook de communicatie tussen zonnewagen en de rest van het konvooi verloopt niet altijd vlekkeloos. Maar volgens Van der Kieft is dat geen punt. “Juist om die kinderziektes te verhelpen, testen we zoveel. Mechanisch gezien is de auto nagenoeg klaar.” De tijd vliegt voorbij: op 22 september moet de auto alweer opgeleverd worden aan de scrutineering, de technische controleurs van de brancheorganisatie. “Zo nu en dan begint het al te kriebelen bij sommige teamleden”, zegt Van der Kieft.

Inmiddels is het team versterkt met Tim de Lange, een van de oprichters van het eerste Nuna-team. Tegenwoordig werkt hij bij de TU Delft, maar hij is vanaf het begin betrokken bij het ontwikkelen van de Delftse zonnewagens. Zijn aanwezigheid in Darwin toont aan hoezeer de universiteit het project ondersteunt, meldt De Lange. “Ik ben toegevoegd onderzoeker bij de leerstoel van Wubbo Ockels, met de Nuna-technologie in mijn werkpakket. Ik ben hier om het team met mijn kennis en ervaring bij te staan. Ik hoop de technologie in de toekomst te kunnen gebruiken voor een echte innovatieve personenauto.”

Naast de Lange voegen volgende week de leden van het Nuna 2-team zich bij de gelederen. Zij fungeren tijdens de race als supportteam: ze smeren broodjes en zetten de tenten op voor hun opvolgers.

Een auto die nog niet heeft kunnen testrijden, is de Solutra van de Twentse TU-studenten. De zoveelste tegenslag heeft hun plannen gedwarsboomd. “Het is gewoon domme pech”, verzucht Dirk Tjepkema, een van de Twentse teamleden. “De Australische douane verricht steekproeven bij het inklaren, en stond erop om onze banden op moddersporen te controleren.” Blijkbaar zijn de Ozzies wars van het binnenbrengen van buitenlandse bodemresten, want dit levert de Twentenaren een vertraging op van minimaal een week. “Niet dat we nog heel veel werk aan de auto hadden, maar de tijd begint wel te dringen”, zegt Tjepkema teleurgesteld. Dat geldt ook voor de overige deelnemers die Darwin binnendruppelen. De tropische broeierigheid gaat vanaf deze week gepaard met een op gang komende wedstrijdplanning.

Diederik Kinds vanuit Australië

www.nuonsolarteam.nl

De vele testritten moeten de kinderziektes verhelpen, maar Nuna 3 is mechanisch gezien nagenoeg klaar. (Foto: Nuon Solar Team)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.