Dijkgraaf: meer opleidingen in Nederlands

Nederlands als taal voor onderwijs, wetenschap en wetenschapscommunicatie is in het hele hoger onderwijs relevant, vindt onderwijsminister Dijkgraaf. Hij is het eens met het CDA, dat hier Kamervragen over stelde, ‘dat Nederlands (of indien noodzakelijk meertalig) onderwijs bij meer opleidingen het uitgangspunt zou moeten zijn’. “Daarbij moeten we natuurlijk oog houden voor het feit dat sommige opleidingen zich bij uitstek richten op een internationale arbeidsmarkt”, tekent hij aan.

Dijkgraaf belooft de Tweede Kamer dat hij uiterlijk in mei een brief stuurt over de beheersing van internationale studentenstromen. In deze brief komt ook de opleidingstaal aan bod komt. Die brief is al een paar keer uitgesteld. Volgens de universiteiten is 53 procent van de bacheloropleidingen Nederlandstalig en 29 procent volledig Engelstalig. De rest hanteert meer dan één onderwijstaal. Van masteropleidingen is slechts 14 procent nog volledig in het Nederlands. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl