Koffietest

Democratisch koffie proeven: ‘Wat zuur en bitter achter in je gehemelte’

Wie wil, mag deze week meebeslissen over de de nieuwe koffie op de TU. Delta ging langs. “Deze smaakt alsof hij gemaakt is met liefde. Kun je dat zeggen over automatenkoffie?”

Een herbruikbare cup wordt gevuld met één van de twee te proeven koffiesoorten. (Foto’s: Thijs van Reeuwijk)

“Proef jij het verschil?” Stein (24) kijkt zijn studiegenoot Nick (24) vertwijfeld aan. Beiden hebben net een slok genomen van de cappuccino’s die ze vlak daarvoor uitwisselden. Een paar slokken later velt Nick zijn oordeel: “Rechts is wat zuur en bitter achter in je gehemelte. Dat is op zich wel, maar links is lekkerder. Die is zachter en heeft niet echt een nasmaak.”

‘Links’ en ‘rechts’ zijn de twee koffiesoorten die studenten en medewerkers van de TU Delft deze week kunnen proeven in de aula en de Fellowship. Na het proeven kunnen ze via een scherm naast de twee automaten hun stem uitbrengen op de lekkerste. De winnende bonen komen vanaf 1 januari 2024 in de koffieautomaten op de universiteit.

In de ene automaat zit Puro Fairtrade Bio, bestaande uit 100% Arabicabonen. De andere automaat bevat Puro Compañero Bio, een mix van Arabica- en Robustabonen. Welke links zit en welke rechts, weet vooralsnog alleen Maas. De leverancier is door de TU Delft opnieuw gekozen als partner voor de koffie-, snack- en frisdrankautomaten.

Niet misselijk
Dat de nieuwe machines alleen nog havermelk schenken, is voor zesdejaars natuurkundestudenten Stein en Nick geen probleem. Aangezien ze drie à vier zwarte kopjes per dag drinken, staat voor hen de koffie zelf voorop. De gratis filterkoffie van de studievereniging is namelijk zo ontzettend sterk (“Als je ‘m om 9 uur drinkt, blijft je klaarwakker tot 2 uur ’s middags.”) dat ze zichzelf regelmatig trakteren op een automatenbakkie à 56 cent. “Daar word je tenminste niet misselijk van.”

Ook medewerkers Judith en Pier wisselen hun zelf meegenomen kopjes uit. Beiden geven de voorkeur aan de koffie uit de rechterautomaat. Die is volgens Judith – ‘Absoluut geen koffiekenner’ –  wat zoeter, terwijl de linker aan de zure kant is. Pier laat vallen dat de rechter smaakt ‘alsof hij met liefde gemaakt is’. “Of kun je dat niet zeggen over automatenkoffie?”

Pier, die later deze week ook de nieuwe chocaccino’s (een combinatie van koffie en chocolademelk) wil testen, drinkt vier à vijf kopjes per dag. ‘’Eentje thuis, daarna twee op de universiteit en daarna nog twee gedurende dag.” Hij is even stil. “Misschien slaap ik daarom soms zo slecht.”

Ook meebeslissen?
Op donderdag 28 en vrijdag 29 september tussen 10:00 en 16:00 kun je langskomen in de aula en Fellowship om de twee bonensoorten te proberen en je stem uit te brengen.

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl