Buiten de campus
Heldendaad

Delftse student bevrijdt vrouw uit auto in ijskoude gracht: ‘Het was net een film’

Een Delftse student heeft op 18 januari een heldendaad verricht. Hij redde een vrouw uit haar auto die op de kop in de ijskoude gracht voor zijn huis aan de Kolk was beland.

Still uit de video.

Huisgenoten van de student legden de reddingsactie kort vast, een filmpje dat op Whatsapp rondgaat in Delft. Daarop is te zien hoe de student schijnbaar zonder twijfel zijn trui uittrekt en in het ijskoude water springt. Toeschouwers in huis hoor je nog net tegen elkaar zeggen ‘pak een hamer’, terwijl hun huisgenoot vanuit het water om een steen roept.

Op Whatsapp wordt ook een spraakopname veel gedeeld, van een verbijsterde student die in een groepsapp vertelt wat er gebeurde. “Het was net een film”, begint hij. “Ik stond op de eerste verdieping van het huis. Ik keek naar buiten en zag aan de overkant van de gracht een auto gewoon voorover kieperen, mét snelheid, en die kwam in de gracht terecht. Ik geloofde mijn ogen niet. Ik sprintte gelijk naar buiten en ik riep iedereen uit het huis ook naar buiten. Ik schreeuwde naar de overkant: ‘zit er iemand in?’. Ik hoorde ‘ja’ van iemand.”

‘Het was echt gestoord’

“Ik trok mijn trui uit, sprong in de gracht en zwom naar de auto toe. Ik zag een vrouw in een auto die al half vol met water stond. Ze sloeg op haar raam toen ze mij zag en ze schreeuwde ‘help’. Ik schreeuwde gelijk naar de kant van ‘jo, gooi een steen, of zo, gooi iets hards’. Toen sloeg ik met de steen op de ruit, maar die ging niet kapot. Daarna kreeg ik een hamer waarmee ik het raam kapot maakte. Ik trok haar eruit en zij kon naar de kant zwemmen. Het was echt gestoord.”

De vrouw wist de kant ongedeerd te bereiken, bericht Regio15. Zij is nagekeken door ambulancepersoneel, maar hoefde niet naar het ziekenhuis.

De auto verdween na een tijdje helemaal onder water. Hij zou later op de kant worden getakeld.

De heldhaftige student kreeg later op de dag burgemeester Marja van Bijsterveldt op bezoek. Delta heeft hem nog niet kunnen bereiken voor commentaar.