Delftse klanken – Opzwepend of ingetogen

‘Messed up is een zevenkoppige formatie, compleet met blazerssectie en lieftallige zangeres’, meldt de site van deze oude funk, soul ‘en andere leuke muziek’ spelende coverband.

‘Ideaal voor gala’s, feestjes en recepties.’ De setmogelijkheden variëren van opzwepend tot iets meer ingetogen.
Het in mei 2008 uit jazzvereniging Groover voortgekomen combo kende een vrij lange opbouwperiode. “Omdat we nogal kritisch op onze muziekkeuze waren”, zegt basgitarist Nikita Mostovoy. “We willen bijvoorbeeld geen nummers van Guus Meeuwis spelen, hoewel die altijd aanslaan. Het duurde een jaar voordat we repertoire hadden voor een show van anderhalf uur.”
Kwestie van veel radio luisteren en titels noteren, volgens drummer Jorn Duwel. “Youtube is natuurlijk een prachtige bron. Via een handig scoresysteem maken we met zijn zevenen de uiteindelijke keuze.” Als eerste werd ‘Mess Around’, een jaren-vijftighit van Ray Charles, ingestudeerd. Materiaal van bekende en minder bekende artiesten als Maceo Parker, The Young Senators en The Champs volgde. Verdere uitbreiding van het repertoire moet de mogelijkheden vergroten. Duwel: “Wij worden veel gevraagd voor gala’s. Daarbij hoort een opbouw van rustig naar swingend. In de toekomst willen we graag meer op feestjes spelen waar je iedereen anderhalf uur kan laten dansen.”

Podiumuitstraling is een ander aandachtspunt. Duwel: “We begonnen met allemaal dezelfde kleding te dragen. Daar kwam een dansje bij. Elk optreden werd beter en uitbundiger.” Met een knipoog naar George Clinton en zijn P-Funk Allstars zouden ze eigenlijk graag glitterpakken, zonnebrillen en hoedjes willen dragen. Op gala’s wordt echter een bepaalde netheid verwacht.
Het winnen van de bandcontest van studentenvereniging Sint Jansbrug leverde een optreden op het Aangeschoten Wildfestival op, in mei werd het DSC-gala opgeluisterd en in juni staat het IO-festival op de agenda. Duwel: “Het komt allemaal op ons af. Wij genieten alleen maar.”

www.messedupmusic.nl

Het Reactor Instituut Delft bijt het spits af. Koffieautomaten, computers, lichten; zowat alles wat daar elektriciteit verbruikt in de kantoorvleugels wordt voorzien van een Plugwise.

De komende dagen worden er zeshonderd van deze apparaatjes, een soort stekkertjes,  geïnstalleerd die het energieverbruik bijhouden en draadloos verzenden naar een centrale computer.

“Door inzicht te krijgen in het verbruik hopen we uiteindelijk 5 á 10 procent minder elektriciteit te gaan verbruiken”, zegt Ad Winkels van de afdeling facilitair management & vastgoed van de TU.

“Natuurlijk is niet zo dat de koffieautomaat straks uitmoet”, zegt Winkel. “Er zijn veel dingen waar je niet veel op kunt bezuinigen. Maar het helpt wel om mensen bewust te maken van hun eigen verbruik. Een computer die op standby staat, verbruikt nog een hoop energie. En niet iedereen doet altijd het licht uit na het werk.”

De stekkertjes bij het RID vormen een proef. Aan het eind van de maand krijgt het instituut een overzicht van zijn energieconsumptie. Als de gegevens bruikbaar zijn om energie te besparen, wil Winkels het systeem op de hele campus invoeren.

Welke faculteiten als eerste onder handen genomen heeft hij nog niet besloten. Bouwkunde misschien? “Die faculteit heeft wel de reputatie dat ze er het licht niet uitdoen.”