Delft Regatta onderdeel van ‘Heineken Studenten Steden Cup’

Behalve de prijs voor de beste sportieve prestatie, wordt tevens een ‘Best Organised Event’ gekozen. De organisator hiervan wordt beloond met een eenmalig sponsorbedrag van opnieuw tienduizend gulden, op voorwaarde dat het geld ten goede komt aan de organisatie van hetzelfde evenment, in het volgende jaar.

Voor Delft betekent dit dat roeivereniging Proteus-Eretes, die de Delft Regatta op zaterdag 1 oktober voor de derde keer organiseert, straks in de race is voor tienduizend gulden. Volgens wedstrijdleider Michel Maas maakt Proteus een goede kans: ,,Ten eerste zijn wij binnen drie jaar uitgegegroeid tot een groot evenement, iets waar andere organisaties soms veel langer over doen. Plus dat de Delft Regatta een grote internationale wedstrijd is, waarbij veel meer organisatie komt kijken dan wanneer je alleen maar teams uit Nederland haalt.”

De organisatie van de Delft Regatta (een commissie van acht personen) heeft al inschrijvingen ontvangen van teams uit Karlsruhe, Heidelberg, Dresden, Parijs, Nantes, Boekarest, Sofia, Klaipeda (Letland) en Riga (litouwen). Ook de Nederlandse universiteiten zullen volgens de organisatie sterk vertegenwoordigd zijn. Roeiers uit de Holland Acht komen voor hun eigen universiteit uit.

Rest de vraag aan de bierbrouwer in Zoeterwoude vanwaar dit initiatief. Woordvoerder Hugo de Haas van Dorsser van de afdeling In- en Externe Betrekkingen: ,,We doen al wat langer aan sponsoring. Denk aan de Heineken roeivierkamp, maar ook onze internationale sponsorships op golfgebied. We willen dat wat breder doortrekken. De studentengroep is uiteraard één van de grootste doelgroepen die voor de grootste bierbrouwer van Nederland van belang is. Maar buiten dat zijn we natuurlijk ook een potentiële werkgever. Dat is ook een reden om nu al een relatie aan te gaan.” (H.O.)

De Delft Regatta, de internationale roeiwedstrijd op de Schie over 1994 meter voor dames en heren universiteitsachten, is geselecteerd als onderdeel van de ‘Heineken Studenten Steden Cup’. Het biermerk kiest dit collegejaar sportevenementen uit voor een competitie tussen de diverse universiteitssteden. De universiteitsstad met de beste prestaties ontvangt tienduizend gulden, te besteden aan een sportvoorziening binnen de universiteit.