Delft intensiveert onderzoek naar zonne-klimaatengineering

Als de klimaatdoelstellingen van Parijs niet gehaald worden, wil je niet met lege handen staan. Wie weet is het ook mogelijk om de aarde kunstmatig af te koelen met ‘sluiers’ van minuscule deeltjes of reflectoren die zonlicht weerkaatsen: zonne-klimaatengineering. Delta schreef vorige week over de haken en ogen aan dergelijk onderzoek, naar aanleiding van een oproep van onderzoekers uit onder meer Utrecht om dit soort onderzoek te verbieden omdat de risico’s te groot zouden zijn.

Bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen kijkt men hier duidelijk anders tegenaan. De faculteit heeft een vacature doen uitgaan voor  ‘Assistant Professor in Radiation Management for Climate Engineering’. Voor het eerst komt er hiermee in Nederland een senior-onderzoeker die zich compleet zal richten op de vraag of opwarming van de aarde te stoppen is door de instraling van de zon te verminderen met technisch ingrijpen. Tot 31 januari kunnen mensen solliciteren voor deze vacature.

De komende jaren gaan we nog veel meer horen over zonne-klimaatengineering. Het NRC meldde dit weekend dat een consortium van wetenschappers van tien Europese universiteiten, waaronder de TU Delft en de Universiteit Utrecht, onlangs een aanvraag heeft ingediend voor een Europese Marie Curie-beurs voor tien promovendi die onderzoek gaan doen naar een zonnescherm in de ruimte. In april hopen ze te horen of hun aanvraag is gehonoreerd. Ook buiten Europa, met name in de Verenigde Staten, wordt meer geld en mankracht vrijgemaakt voor onderzoek naar geo-engineering. (TvD)

(Foto: Nasa)
Redacteur Tomas van Dijk