Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ongecategoriseerd

Deftige dame in rosse buurt

De tentoonstelling The Building Speaks van architect Afaina de Jong, over verleden en toekomst van de Oude Kerk in Amsterdam, raakt een zenuw.

Amsterdammers als Geert Mak tonen zich bezorgd over de koers die onder de huidige directeur Jacqueline Grandjean is ingeslagen. Artistieke experimenten, spraakmakende tentoonstellingen? Allemaal prachtig, meent Mak, maar niet in een gebouw dat zoveel eeuwen geschiedenis met zich meetorst.

Elders valt de klacht te beluisteren dat de gerestaureerde Oude Kerk niet langer de ‘huiskamer van de buurt’ is. Waar ooit zwervers werden opgevangen, drentelen nu hippe kunstminnaars rond, klinkt het bitter. Deze botsende visies maken de tentoonstelling in het Amsterdamse architectuurcentrum Arcam extra interessant.

Voor Afaina de Jong – afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde, waar ze tegenwoordig doceert – is de Oude Kerk een vertrouwde verschijning. Haar creatieve bureau Afarai kijkt uit op de noordzijde van het gebouw: een deftige dame die uittorent boven de rosse buurt.

The Building Speaks laat zien hoe die dame zich eeuwenlang bleef vernieuwen. Bouwstijlen tuimelen over elkaar heen, aangebouwde huisjes vormen een buffer tussen kerk en stad. Een 360 graden panorama stelt de bezoeker van de tentoonstelling de kerk eens van alle kanten te bekijken, wat in werkelijkheid niet zo eenvoudig is.

Natuurlijk gaan de Jong en haar medewerkers een stapje verder. Impliciet stelt Afarai de vraag: hebben de strenge regels rond Monumentenzorg niet als ongewenst resultaat dat we een beschermd gebouw verhinderen mee te veranderen met de tijd?

Nu in de Nederlandse architectuur het accent verschuift van nieuwbouw naar herbestemming zal die netelige vraag steeds vaker de kop opsteken. Behoedzaam probeert De Jong de bezoeker ervan te overtuigen dat er nieuw leven in de Oude Kerk schuilt. Met art prints, die nieuwe vormen en onverwachte kleuren over detailfoto’s van de Oude Kerk leggen. En een maquette toont objecten van glas, net buiten de kerkmuren geplaatst, die nieuwe ideeën over de toekomst van de Oude Kerk kunnen weerspiegelen. Of stomdronken toeristen.

The Building Speaks. Tot en met 22 november 2015 te zien in Arcam, Amsterdam.

Toegang gratis.

arcam.com

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.