Niet met dertien maar met zeven faculteiten begint de TU Delft het volgende collegejaar op 1 september. Maar het zal nog een paar jaar duren voordat de TU klaar is met ‘clusteren’.
br />Organisatie
Het college van bestuur heeft de universiteitsraad definitief voorgesteld de bestuurlijke indeling van de TU te wijzigen. Na anderhalf jaar van bestuurlijk overleg, waarin diverse varianten voor clustering aan de orde zijn geweest, is het cvb er nu van overtuigd dat het samenvoegen van faculteiten, onder leiding van decanen die tevens ‘integraal manager’ zijn, voldoende draagvlak heeft. En dat het vernieuwingsproces ook zal leiden tot voldoende nieuwe intiatieven op het gebied van de inrichting van het onderwijs, het onderzoek, en de administratieve ondersteuning.
Bij de ‘oude’ faculteiten bestaan overigens nog aanzienlijke gradaties van enthousiasme dan wel voorbehoud over de bestuurlijke herindeling.
De volgende faculteiten zullen in september van start gaan:
* Ontwerpen en construeren (IO en WbMT),
* Informatietechnologie en systemen (TWI en ET),
* Technische natuurwetenschappen (TN en STM),
* Civiele techniek en geo-wetenschappen (CT, TA en Geodesie),
* Techniek, bestuur en management (TB en WTM),
* Bouwkunde,
* Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.
De universiteitsraad behandelt dit voorstel op 27 augustus. Zijn besluit hierover zal feitelijk de laatste grote bestuursdaad zijn van dit orgaan, dat wordt vervangen door een ondernemingsraad en een studentenraad. Eerder dit jaar was een poging van het cvb om een clusterbesluit door de u-raad te halen voortijdig gestrand omdat de reacties op het voorstel van binnen en van buiten de raad sterk negatief getoonzet waren.
Het huidige voorstel wijkt op een belangrijk punt af van dat van het voorjaar. Toen waren Geodesie en Technische Aardwetenschappen met L&R in een cluster ondergebracht en bleef Civiel een muurbloempje. Bovendien heeft het cvb duidelijk moeite gedaan om de clustering niet alleen als een bezuinigingsoperatie te beargumenteren, maar ook als een proces dat vernieuwingen in onderwijs en onderzoek zal stimuleren.
Niet met dertien maar met zeven faculteiten begint de TU Delft het volgende collegejaar op 1 september. Maar het zal nog een paar jaar duren voordat de TU klaar is met ‘clusteren’.
Organisatie
Het college van bestuur heeft de universiteitsraad definitief voorgesteld de bestuurlijke indeling van de TU te wijzigen. Na anderhalf jaar van bestuurlijk overleg, waarin diverse varianten voor clustering aan de orde zijn geweest, is het cvb er nu van overtuigd dat het samenvoegen van faculteiten, onder leiding van decanen die tevens ‘integraal manager’ zijn, voldoende draagvlak heeft. En dat het vernieuwingsproces ook zal leiden tot voldoende nieuwe intiatieven op het gebied van de inrichting van het onderwijs, het onderzoek, en de administratieve ondersteuning.
Bij de ‘oude’ faculteiten bestaan overigens nog aanzienlijke gradaties van enthousiasme dan wel voorbehoud over de bestuurlijke herindeling.
De volgende faculteiten zullen in september van start gaan:
* Ontwerpen en construeren (IO en WbMT),
* Informatietechnologie en systemen (TWI en ET),
* Technische natuurwetenschappen (TN en STM),
* Civiele techniek en geo-wetenschappen (CT, TA en Geodesie),
* Techniek, bestuur en management (TB en WTM),
* Bouwkunde,
* Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.
De universiteitsraad behandelt dit voorstel op 27 augustus. Zijn besluit hierover zal feitelijk de laatste grote bestuursdaad zijn van dit orgaan, dat wordt vervangen door een ondernemingsraad en een studentenraad. Eerder dit jaar was een poging van het cvb om een clusterbesluit door de u-raad te halen voortijdig gestrand omdat de reacties op het voorstel van binnen en van buiten de raad sterk negatief getoonzet waren.
Het huidige voorstel wijkt op een belangrijk punt af van dat van het voorjaar. Toen waren Geodesie en Technische Aardwetenschappen met L&R in een cluster ondergebracht en bleef Civiel een muurbloempje. Bovendien heeft het cvb duidelijk moeite gedaan om de clustering niet alleen als een bezuinigingsoperatie te beargumenteren, maar ook als een proces dat vernieuwingen in onderwijs en onderzoek zal stimuleren.

Comments are closed.