Onderwijs

De tweede Maasvlakte

Met aan haar zijde de door iedere civieler aanbeden vlag van Rijkswaterstaat, hield Minister van Verkeer en Waterstaat, Annemarie Jorritsma gisteren een lezing voor de eerstejaars studenten Civiele Techniek.

Natuurlijk somde ze standaard-rijtje op stapel staande infrastructuurprojecten op: Betuweroute, HSL en Vijfde Baan. Maar tevens kietelde ze de toehoorders met de aanleg van een tweede Maasvlakte.

Jorritsma was bij Civiele Techniek om een college te geven in het nieuwe eerstejaars vak ‘Infrastructuurplanning’. Voor een overvolle zaal ging ze in op het ‘Nationale Verkeers- en Vervoersbeleid’. Ze kon dus uiteraard niet heen om het file-probleem. Hoogleraar Infrastructuurplanning ir. F.M. Sanders, verantwoordelijk voor de uitnodiging van Jorritsma, zinspeelde er in zijn inleidende praatje ook op. Hij vroeg zich af of de minister niet alleen politiek verantwoordelijk is voor het file-probleem maar er tevens de oorzaak van is door een gebrek aan daadkracht. Waar hij gelijk aan toevoegde dat dat deze minister zeker niet ontzegd kon worden.

Jorritsma’s uiteenzetting over het file-probleem tekent de cultuuromslag die haar minsterie de afgelopen jaren heeft ondergaan: ,,Vroeger was het populair gezegd: ‘U vraagt wij draaien’. Maar we moeten met ons ministerie toe naar een meer anticiperende houding tegenover het mobiliteitsprobleem.”

Een van de maatregelen die daar in zou moeten passen, vormen de investeringen die de overheid gaat doen in het openbaar vervoer: ,,De nadruk wordt daarbij gelegd op regionaal openbaar vervoer in de Randstad. Dat is geen Randstadbeleid, dat is slim beleid. Daar kan het openbaar vervoer echt iets aan het file-probleem doen.”

De grootste zegeningen verwacht zij echter van een mentaliteitsverandering in de maatschappij: ,,De lui die bij mij komen kankeren dat er meer asfalt moet komen in Nederland, zijn dezelfde die zorgen voor het bereikbaarheidsprobleem. We moeten toe naar een andere houding tegenover het fileprobleem, anders gaat de auto ten onder aan het eigen succes.” Waarna ze veel mensen van een droom beroofde: ,,We zullen nooit alle files wegkrijgen in Nederland.”

Ook bij Jorritsma’s ministerie kijkt men verder dan de neus lang is. De minister gaf een blik op de toekomstige projecten van het minsterie. Veel aandacht had ze voor de ontwikkelingen rond ‘de elektronsche snelweg’. Het kon de betonboeren weinig boeien. Die veerden pas weer op toen ze begon over de Rotterdamse haven en de plannen die er gemaakt worden voor de aanleg van een tweede Maasvlakte. Ja, Jorritsma weet wel hoe ze zich populair moet maken bij de studenten van ‘haar’ faculteit. (T.K.)

Tom Köhler

Met aan haar zijde de door iedere civieler aanbeden vlag van Rijkswaterstaat, hield Minister van Verkeer en Waterstaat, Annemarie Jorritsma gisteren een lezing voor de eerstejaars studenten Civiele Techniek. Natuurlijk somde ze standaard-rijtje op stapel staande infrastructuurprojecten op: Betuweroute, HSL en Vijfde Baan. Maar tevens kietelde ze de toehoorders met de aanleg van een tweede Maasvlakte.

Jorritsma was bij Civiele Techniek om een college te geven in het nieuwe eerstejaars vak ‘Infrastructuurplanning’. Voor een overvolle zaal ging ze in op het ‘Nationale Verkeers- en Vervoersbeleid’. Ze kon dus uiteraard niet heen om het file-probleem. Hoogleraar Infrastructuurplanning ir. F.M. Sanders, verantwoordelijk voor de uitnodiging van Jorritsma, zinspeelde er in zijn inleidende praatje ook op. Hij vroeg zich af of de minister niet alleen politiek verantwoordelijk is voor het file-probleem maar er tevens de oorzaak van is door een gebrek aan daadkracht. Waar hij gelijk aan toevoegde dat dat deze minister zeker niet ontzegd kon worden.

Jorritsma’s uiteenzetting over het file-probleem tekent de cultuuromslag die haar minsterie de afgelopen jaren heeft ondergaan: ,,Vroeger was het populair gezegd: ‘U vraagt wij draaien’. Maar we moeten met ons ministerie toe naar een meer anticiperende houding tegenover het mobiliteitsprobleem.”

Een van de maatregelen die daar in zou moeten passen, vormen de investeringen die de overheid gaat doen in het openbaar vervoer: ,,De nadruk wordt daarbij gelegd op regionaal openbaar vervoer in de Randstad. Dat is geen Randstadbeleid, dat is slim beleid. Daar kan het openbaar vervoer echt iets aan het file-probleem doen.”

De grootste zegeningen verwacht zij echter van een mentaliteitsverandering in de maatschappij: ,,De lui die bij mij komen kankeren dat er meer asfalt moet komen in Nederland, zijn dezelfde die zorgen voor het bereikbaarheidsprobleem. We moeten toe naar een andere houding tegenover het fileprobleem, anders gaat de auto ten onder aan het eigen succes.” Waarna ze veel mensen van een droom beroofde: ,,We zullen nooit alle files wegkrijgen in Nederland.”

Ook bij Jorritsma’s ministerie kijkt men verder dan de neus lang is. De minister gaf een blik op de toekomstige projecten van het minsterie. Veel aandacht had ze voor de ontwikkelingen rond ‘de elektronsche snelweg’. Het kon de betonboeren weinig boeien. Die veerden pas weer op toen ze begon over de Rotterdamse haven en de plannen die er gemaakt worden voor de aanleg van een tweede Maasvlakte. Ja, Jorritsma weet wel hoe ze zich populair moet maken bij de studenten van ‘haar’ faculteit. (T.K.)

Tom Köhler

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.