Wetenschap

De Master: Jos van Beuningen

Jos van Beuningen (28) studeerde bij systems engineering, policy analysis and management (TBM) af op het businessplan voor zijn onderneming, die de bloemenhandel én de complete e-commerce op de schop moet nemen.

  • Onderzoek: ‘Flower E-Power: how to design a profitable logistical supply chain for distributing fresh flowers in urban areas, while optimizing the societal values Entrepreneurship, Environment, Education and Emotion?’
  • Eindcijfer: 6,5


Wie bedrijfsprocessen in kaart kan brengen en veranderen, pakt zijn afstudeerproject ook innovatief aan. Van Beuningen heeft met zijn ingenieurstitel op zak meteen een onderneming opgezet, samen met twee vrienden – onder wie één TU-werktuigbouwkundige. Ze werken volgens een compleet nieuw bedrijfsmodel: het ‘5 E-model’, dat Van Beuningen ontwierp voor van zijn afstudeerproject. Dit staat voor entrepreneurship, environment, economy, education and emotion en moet maatschappelijk verantwoord ondernemen naar een nieuw niveau tillen. Op zo’n manier dat niet alleen de direct betrokkenen er iets aan hebben, maar ook de rest van de wereld.


Natuurlijk is dat idealistisch, geeft hij toe. “De hele maatschappij is bezig te veranderen. Mensen staan bewuster in het leven. Ze willen eerlijke producten, weten waar en hoe ze geproduceerd zijn. Van bedrijven die inzetten op verlangen, in plaats van bélangen”, aldus de ondernemer.


Zijn start-up Flower E-Power wil bloemen van lokale kwekers, via duurzaam vervoer naar zogenaamde ‘hubs’ vervoeren aan de rand van steden. Vanaf daar brengen werknemers (ondernemende, vaak kansarme jongeren die mogen deelnemen aan educatieve projecten) de bloemen met e-cargobikes naar hun bestemming. Dit alles volgens een nauwkeurige planning in een bijbehorende app, waarin de klant, liefst op basis van een flexibel bloemenabonnement waarbij hij online bestelt, onder andere zijn bezorgvoorkeuren kan aangeven en exact kan zien waar zijn persoonlijke bezorger uithangt.


“Ik las over jeugdwerkloosheid en hoe de groeiende e-commerce onze binnensteden steeds meer vervuilt en verstopt”, zegt Van Beuningen. “Ik besloot dat de kernpunten te maken van mijn businessmodel.” Gevat in die vijf steekwoorden dan: ‘entrepreneurship’ moet onder anderen (kansarme) jongeren en scholieren via educatieve programma’s leren ondernemen. Het gevoel geven dat ze kunnen bijdragen aan de samenleving en dat ze ertoe doen.


‘Environment’ behelst het leefbaarder maken van de binnenstad en een eerlijke productie. De pijler ‘economy’ stimuleert de lokale economie én bewaakt dat het bedrijf wel een levensvatbaar verdienmodel hanteert, en ‘education’ zorgt niet alleen voor onderwijs, maar ook voor voorlichting van de klanten. ‘Emotion’, ten slotte, zet in op samenwerken, vanuit het gedeelde verlangen naar ‘het goede’.


Wat de bloemensector daar van vindt? “We helpen de sector simpelweg toekomstbestendig te maken. Onze bedrijfsfilosofie is samenwerking met iedereen die wil bijdragen aan een betere wereld.” Uiteindelijk is zijn model geschikt voor zo’n beetje alle producten, denkt hij. “We willen dat nu aantonen met bloemen, maar mocht een ondernemende student markt zien om andere hippe, lokale en eerlijke producten op een duurzame manier te distribueren in Amsterdam? That’s the spirit!”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.