Onderwijs

De doos

Dozen zijn leuke dingen. Vinden de meeste Delftenaren. Dat hebben de trendwatchers nu ook in de gaten gekregen. Trendwatchers zijn gesjeesde Amsterdammers die in cafés proberen te ontdekken wat de laatste trend is, en die dat vervolgens doorbellen naar hun reclamebureaus.

Er zijn goede en slechte trendwatchers. De watchers van de studentenscene zijn meestal slecht. Wellicht zijn ze vaak dronken. En dan trekken ze verkeerde conclusies.

Zo moet er eentje ooit in een Delfts café flarden van gesprekken hebben opgevangen met zinnen als ‘hoe is het met dat nieuwe doosje van je’, waarna de trendwatcher in kwestie haastig naar zijn bureau moet hebben opgebeld om te zeggen dat dozen heel populair waren. En zo kon het gebeuren dat het reclamebureau Bakker Continental BV uit Etten-Leur afgelopen maandag een paar meisjes op de Mekelweg had neergezet. Om dozen uit te delen.

Studentenbox 1996/1997 staat er op de dozen. Ze hebben het formaat van een pak A4-tjes, maar het gewicht van een leeg kerstpakket. Op het deksel zitten van die stickers die je in de brugklas op je agenda plakte, en misschien in de tweede ook nog wel, maar die je er dan wel halverwege het jaar weer af probeerde te krabben. X-ray protected. By Air Mail. Warning! Do not touch. Eigendom van: (zelf invullen). Droog bewaren. In de Box zitten Gratis Monsters en Tax-Free Gifts, die worden aangeboden door een groep bedrijven onder aanvoering van het uitzendbureau Dactylo. Want ‘een student kan wel een extraatje gebruiken’, aldus Dactylo. En dan is zo’n ‘gratis Studentenbox vol proefmonsters en aanbiedingen natuurlijk welkom’. En of! Een paar Bic-scheermesjes. Een zakje oploskoffie. Een blikje sinas van 49 cent.

Het geld dat je met die fantastische geschenken uitspaart kun je vervolgens besteden aan de geweldige aanbiedingen die andere bedrijven in de Doos hebben gestopt. Voor als je ‘jong en kritisch bent’: de Veronicagids. Met tieten. Voor als je ‘nieuwsgierig’ bent: de Volkskrant. Zonder. Voor als je geld over hebt: de renterekening van Spaarbeleg. Wat wil je met al die gratis monsters. En voor wie ‘zich eens rustig wil voorbereiden op zijn tentamens’, en ‘ongestoord een paar dagen wil blokken in een comfortabele bungalow’: een folder van GranDorado.

De Studentenbox is volgens de opdruk een initiatief van het genoemde Bakker Continental. ,,Wij hebben het concept bedacht en ontwikkeld”, zegt de woordvoerster. Het uitzendbureau Dactylo verzorgde de lay-out en de verspreiding. ,,Ja, we krijgen goede reacties”, zegt de woordvoerster daar. ,,Waarom nu, in de tentamentijd? O, dat is toeval. De meeste spullen in de doos waren maar houdbaar tot februari, dus we moesten ervan af. Hoewel het daarna natuurlijk ook nog wel goed is. Maar je kan het risico niet lopen hè.” Voor mensen met maagklachten: er zitten nog twee folders in de Box. Een ziektekostenverzekering. En een rechtsbijstandsverzekering.

Dozen zijn leuke dingen. Vinden de meeste Delftenaren. Dat hebben de trendwatchers nu ook in de gaten gekregen. Trendwatchers zijn gesjeesde Amsterdammers die in cafés proberen te ontdekken wat de laatste trend is, en die dat vervolgens doorbellen naar hun reclamebureaus. Er zijn goede en slechte trendwatchers. De watchers van de studentenscene zijn meestal slecht. Wellicht zijn ze vaak dronken. En dan trekken ze verkeerde conclusies.

Zo moet er eentje ooit in een Delfts café flarden van gesprekken hebben opgevangen met zinnen als ‘hoe is het met dat nieuwe doosje van je’, waarna de trendwatcher in kwestie haastig naar zijn bureau moet hebben opgebeld om te zeggen dat dozen heel populair waren. En zo kon het gebeuren dat het reclamebureau Bakker Continental BV uit Etten-Leur afgelopen maandag een paar meisjes op de Mekelweg had neergezet. Om dozen uit te delen.

Studentenbox 1996/1997 staat er op de dozen. Ze hebben het formaat van een pak A4-tjes, maar het gewicht van een leeg kerstpakket. Op het deksel zitten van die stickers die je in de brugklas op je agenda plakte, en misschien in de tweede ook nog wel, maar die je er dan wel halverwege het jaar weer af probeerde te krabben. X-ray protected. By Air Mail. Warning! Do not touch. Eigendom van: (zelf invullen). Droog bewaren. In de Box zitten Gratis Monsters en Tax-Free Gifts, die worden aangeboden door een groep bedrijven onder aanvoering van het uitzendbureau Dactylo. Want ‘een student kan wel een extraatje gebruiken’, aldus Dactylo. En dan is zo’n ‘gratis Studentenbox vol proefmonsters en aanbiedingen natuurlijk welkom’. En of! Een paar Bic-scheermesjes. Een zakje oploskoffie. Een blikje sinas van 49 cent.

Het geld dat je met die fantastische geschenken uitspaart kun je vervolgens besteden aan de geweldige aanbiedingen die andere bedrijven in de Doos hebben gestopt. Voor als je ‘jong en kritisch bent’: de Veronicagids. Met tieten. Voor als je ‘nieuwsgierig’ bent: de Volkskrant. Zonder. Voor als je geld over hebt: de renterekening van Spaarbeleg. Wat wil je met al die gratis monsters. En voor wie ‘zich eens rustig wil voorbereiden op zijn tentamens’, en ‘ongestoord een paar dagen wil blokken in een comfortabele bungalow’: een folder van GranDorado.

De Studentenbox is volgens de opdruk een initiatief van het genoemde Bakker Continental. ,,Wij hebben het concept bedacht en ontwikkeld”, zegt de woordvoerster. Het uitzendbureau Dactylo verzorgde de lay-out en de verspreiding. ,,Ja, we krijgen goede reacties”, zegt de woordvoerster daar. ,,Waarom nu, in de tentamentijd? O, dat is toeval. De meeste spullen in de doos waren maar houdbaar tot februari, dus we moesten ervan af. Hoewel het daarna natuurlijk ook nog wel goed is. Maar je kan het risico niet lopen hè.” Voor mensen met maagklachten: er zitten nog twee folders in de Box. Een ziektekostenverzekering. En een rechtsbijstandsverzekering.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.