Dáár is dat feestje

Flyeren en posters plakken om evenementen of feestjes te promoten onder studenten behoren tot het verleden als het ligt aan de studenten van Klockon.com. Hun website moet ervoor zorgen dat niemand nog een leuk uitje hoeft te missen.

“Het is een chaos op de campus met al die flyers en over elkaar geplakte posters, de één nog feller gekleurd dan de ander om maar aandacht te trekken. Niemand kijkt er nog naar.” Aan het woord is student Bouwkunde Jasmijn Kok. Samen met vijf andere TU-studenten, onder wie haar tweelingzus Lyla, bedacht zij tijdens de bachelors-honours track de website Klockon.com. “We moesten een oplossing bedenken voor een probleem dat we zelf tegenkwamen. Door de chaos van flyers en posters en doordat er geen overzicht bestond op internet, misten we geregeld evenementen waar we graag heen hadden gewild. Veel vindt plaats onder de radar.”

Het eerste idee ontstond anderhalf jaar geleden, vandaag is de website officieel gelanceerd. Het duurde zo lang omdat de studenten vooral moesten studeren. Voor Klockon krijgen ze geen studiepunten of geld. Iedereen heeft zijn eigen taken. Twee studenten van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica waren de programmeurs, student industrieel ontwerpen Lyla Kok ontwierp het uiterlijk van de website. Jasmijn Kok en een student technische bestuurskunde doen de marketing en communicatie. De student civiele techniek die het groepje tijdens de honours track begeleidde, doet dat nu nog.

Klockon moet een platform worden waar organisatoren zelf hun evenementen posten. De eerste twee maanden helpen de studenten daarbij, onder meer door zo veel mogelijk partijen te benaderen. Daarna hopen zij de site alleen in de gaten te hoeven houden, om bijvoorbeeld te zorgen voor balans tussen de verschillende organisatoren. Dat kunnen naast individuen en studieverenigingen ook TU-afdelingen zijn als Studium Generale of Sport en Cultuur. Daarnaast kunnen bijvoorbeeld restaurants, theater de Veste of bioscoop Pathé evenementen op de kalender zetten die studenten volgens hen niet mogen missen. Er komt bovendien een connectie met een evenementen-database die de TU komend jaar wil starten.

Ze zal Klockon een succes noemen, zegt Jasmijn Kok, als de website een begrip is in Delft en het gebruik ervan een gewoonte is, die studentenbesturen bijvoorbeeld opnemen in hun draaiboeken. Verder hoopt ze dat bezoekers van de site de evenementen via sociale media te delen met vrienden. Als dat allemaal werkt, wil Klockon uitbreiden naar andere steden. “In een stad als Utrecht is de situatie precies hetzelfde als in Delft.”

Schaap Timo
Hoe maak je een grappig promofilmpje voor je nieuwe website? Juist, je laat een schaap de hoofdrol spelen. De Klockon-studenten leenden een lam van een boerin uit de buurt, dat is gespeend door haar kinderen dat nu teveel huisdier is om naar de slacht te kunnen. Het lam ging mee naar de campus (al rijdt hij niet echt op de bijrijdersstoel van de gele kever, haast Jasmijn Kok zich te zeggen), om daar op zoek te gaan naar een leuk huisuitje. Natuurlijk kan hij nergens iets vinden. In de UB vindt hij verlossing: Klockon.com. “We waren wel een beetje bang om weggestuurd te worden door de baliemedewerkers. We liepen tenslotte met een schaap naar binnen. Maar niemand zei er wat van”, lacht Kok.