D66 en CDA openen aanval op Stip

D66 en CDA hebben de aanval geopend op studentenpartij Stip. Beide partijen hebben speciale websites geopend om studerend Delft ervan overtuigen dat zij méér doen voor studenten dan Stip.

D66 kwam het eerst met dit idee. Op de speciale site staat een tekst van Stip, die op 22 februari in de Delftse Post heeft gestaan. Daarnaast heeft D66 een eigen tekst gezet. De partij vraagt de bezoeker in beide teksten te zoeken naar het woord ‘student’. Dat komt in het stukje van Stip niet voor, in dat van D66 twee keer.

D66 zegt de site te hebben gelanceerd om de Delftse student duidelijk te maken dat ze wil investeren in ‘onderwijs en kennis voor een duurzaam en bloeiend Delft’. “Collegepartij Stip heeft D66 daar altijd in gevolgd, maar wil de komende raadsperiode opeens 9,5 miljoen euro investeren in cultuur”, aldus een persbericht.

D66 zegt zich af te vragen ‘of Stip nog de studentenpartij is die zij beweert te zijn’. Volgens de partij is het verkiezingsprogramma van Stip ‘helemaal geschreven voor deelname aan een nieuw college’. “Ze hebben daarbij het belang voor de Delftse studenten uit het oog verloren.”

Stip-lijsttrekker David Riphagen reageert laconiek op de aanval van D66. “Ik ben blij dat D66 een website, posters en flyers aan ons besteedt, het is niet meer dan logisch dat een partij die zich zowel landelijk als lokaal in een identiteitscrisis bevindt zich eerder richt op anderen, dan op zichzelf.”

Volgens Riphagen is zijn partij wel degelijk in de eerste plaats een studentenpartij. “Wij hebben al jaren lang wekelijks overleg met de grote studentenverenigingen, de studentenvakbond, de studentenraad en de studieverenigingen.”

De lijsttrekker somt vervolgens een hele reeks punten op die uit dat overleg zijn voortgekomen, zoals een landelijke lobby om de campuscontracten aan te passen, zodat studenten geen half jaar maar een jaar de tijd krijgen hun studentenkamer te verlaten.

Ook de site van het CDA, die afgelopen dinsdag de lucht in is gegaan, kan Riphagen niet boos krijgen. Daarop zegt het CDA dat er de afgelopen jaren veel te weinig is gebeurd voor studenten, terwijl Stip in het college zat.

In een persbericht vat het CDA haar punten van kritiek samen: “Het CDA wil er op wijzen dat onder leiding van Stip de gemeente Delft een van de duurste gemeenten in Nederland is geworden, de zalmsnip bewust niet wordt uitgekeerd, kenniseconomie in Delft maar niet van de grond komt en het Delftse jeugdbeleid in landelijk onderzoek als zwak wordt beoordeeld.”

Riphagen zegt niet ieder punt te zullen bestrijden, hoewel het volgens hem feitelijke onjuistheden zijn. Hij vindt dat D66 en het CDA de student grif onderschatten. “Die kan zelf wel bepalen of wij wel of niet zijn belangen voldoende behartigen.”

Pagina 14: Buiten de grenzen van een klein wereldje

www.cdadaagtstipuit.nl