Culture Shock

Lessen in lolSharon Goh uit Singapore, masterstudent industrieel ontwerpenSharon Goh loopt bijna een jaar rond in Delft. Nederlanders zijn vriendelijk, direct en eerlijk tegen je, heeft zij in die periode ervaren.

Praat haar niet van het weer of de lunch. “Ik houd niet van brood. Ik haal mijn lunch op de TU niet in de kantine. Ik kook thuis rijst en die neem ik mee. In Singapore ben ik gewend veel warme maaltijden te eten. Ik houd ook niet van het weer hier. Veel te koud, brrr.”
En dan is er natuurlijk het onvermijdelijk ter sprake komende fenomeen de fiets, in haar woorden ‘the bicycle thing’. “Daar houd ik heel erg van. In Singapore zijn de wegen erg druk. Er zijn geen aparte fietswegen of –paden. Hier fiets ik graag. Het is goedkoop, snel en gemakkelijk. In het begin moest ik wel wennen aan het snelle fietsen van veel mensen.”

Lessen in lol

Sharon Goh uit Singapore, masterstudent industrieel ontwerpen

Sharon Goh loopt bijna een jaar rond in Delft. Nederlanders zijn vriendelijk, direct en eerlijk tegen je, heeft zij in die periode ervaren. “Daar houd ik wel van, want ik ben zelf van nature ook vrij direct. Ik heb leuke Nederlandse vrienden.” Verder valt haar op dat Nederlanders houden van lol maken. “Soms denk ik wel eens dat ik zelf te serieus ben, alleen maar bezig met hard werken. Van Hollanders leer ik om ook plezier te hebben.”