Wetenschap

Cover

“Actually, you’d have to ask my friend what inspired her”, says Dr Xing Lan Liu, of the faculty of Applied Sciences. Her friend, Kateryna Naumova, a fashion designer, made an acryl painting on an old pizza box, which she then used as the basis for the cover.

When Lan Liu asked Naumova for a cover design, she told her about her work on quantum dots and showed her a scanning electron microscope image of the twin quantum dot, located in between slanted longitudinal strips of conductor on a silicon base. The surface was partly covered by grapheme, a single atomic layer of carbon sheet. Lan Liu told her friend that the thickness of graphene is usually determined by looking at the colour contrast under an optical microscope. “I think that’s how she came up with the coloured bands”, Lan Liu surmises.
Another artist she met on a scientist-meet-artists website interpreted the stripes of conductor as a wiggly zebra-crossing, allowing humans instead of electrons to cross the quantum gap. Lan Liu appreciated the metaphor, but eventually preferred Naumova’s colourful cover. 

Xing Lan Liu, Quantum dots and Andreev reflections in grapheme, 22 September 2010, Professor Lieven Vandersypen (AS).

naumova.net
www.cienciaysugerencia.com/

Bacinol, dansschool Wesseling, oude herenhuizen langs de Van Leeuwenhoeksingel, de Houttuinen, de Spoorsingel. Het ging Paul  Riem – die al dertig jaar in Delft woont – aan het hart dat er zo veel panden rond het spoor gingen verdwijnen. “Ik wilde het vastleggen. Op mijn manier, met een knipoog naar het boek ‘Cameraworks’ van kunstenaar David Hockney.”
Riem pakte zijn fotocamera, zette er een telelens op en schoot maandenlang plaatjes. Heel veel plaatjes. Zoals sommigen een mooi panorama willen vastleggen door afzonderlijke foto’s aan elkaar te plakken, zo maakte Riem wel vier- à vijfhonderd foto’s van één onderwerp.

Door die thuis in vier tot vijf uur aan elkaar te boetseren, componeerde hij foto’s die met een groothoeklens leken te zijn gemaakt. “Ik gebruik geen groothoeklens: de opbouw van het beeld maakt het juist boeiend”, zegt Riem. “Hockney heeft dat ook gedaan, maar dan handmatig. Ik doe het met speciale software.”
Riem gebruikt geen Photoshop, maar laat overlaps tussen zijn afzonderlijke foto’s bewust in stand. Daardoor is duidelijk te zien dat het totaalbeeld uit puzzelstukjes is opgebouwd. “Het geeft veel informatie. De kijkbeleving is heel intensief”, zegt Riem.

Ooit volgde Riem een opleiding bij de Fotovakschool, waarna hij een tijdje als freelancer bruidsfoto’s en productfoto’s maakte. Tegenwoordig is hij audiovisueel technicus bij de TU en zorgt hij er voor dat onder meer microfoons, Powerpointpresentaties en het licht in de aula technisch in orde zijn. “Ik kijk voor de aula onder meer naar het uitlichten van situaties.” Wat dat betreft ziet hij wel raakvlakken met de foto’s die hij nu in zijn vrije tijd tot één geheel maakt.

Soms lukt het aaneensmeden van foto’s niet. “Het gaat goed als je referenties op je foto’s hebt. Als je bijvoorbeeld een blauwe lucht hebt, houdt het op. Soms lukt het niet, omdat je foto’s bent vergeten. In dat geval ga ik terug en maak ik alsnog die foto’s. Soms laat ik het zitten.” Gemiddeld stond Riem per onderwerp een half uurtje te fotograferen. Soms was hij er veel meer tijd aan kwijt. “Je wilt geen mensen op de foto’s. Geen fietsers of beweging. Soms stond ik een uur te wachten.”

Sommige onderwerpen fotografeerde Riem meerdere malen. De Irenetunnel met al zijn legale graffiti bijvoorbeeld. “Ik heb die tunnel vier of vijf keer gefotografeerd met een paar dagen ertussen. Iedere keer zat er andere graffiti op. Er zitten echt prachtige dingen tussen. Geraffineerde schilderijen bijna.”
Natuurlijk kreeg Riem ook wel eens commentaar als hij plaatjes stond te schieten. Het ziet er immers wat vreemd uit als iemand een half uur lang ogenschijnlijk dezelfde foto’s maakt. “Soms werden mensen boos en hadden ze iets van: ‘sodemieter op’. Ik stond op de binnenplaats van reptielenhuis Serpo. De mensen die daar werkten, wilden niet uit dat pand weg en reageerden hun boosheid op mij af. Ze dachten dat ik bij de club hoorde die ze als hun tegenstander zagen.”

Bewoners hadden soms ook zo hun wensen als ze Riem in actie zagen. “Op de Van Leeuwenhoeksingel kwam er een TU-student op me af. Hij moest de sleutel van zijn woning inleveren en vroeg of ik foto’s vanaf zijn dak wilde maken. Hij vond het verschrikkelijk dat hij weg moest.”
De kaalslag rond het station riep bij sommigen associaties met andere tijden op. “Mensen die de oorlog hebben meegemaakt en dat slagveld met die open plekken zien, associëren het met de oorlog. Een vrouw vertelde me dat het station destijds werd aangevallen door de Engelsen.”
De expositie, die vanaf vrijdag 6 november een maand is te zien bij DOK, omvat zo’n vijftig foto’s van de spoorzone. Sommige zijn zestig centimeter breed, andere dertig centimeter. Het is niet de eerste expositie van Riem. Eerder exposeerde hij in de oude bibliotheek van Delft met foto’s van New York.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.