Opinie

Conceptie

Professor Berkhout, voorzitter van de Adviesraad, doet de rondes en zet blijmoedig uiteen wat het nieuwe concept inhoud. Wat een voorrecht was het aanwezig te mogen zijn van een van zijn sessies. Hij gaf ook een voorbeeld. Een typisch produkt van het conceptuele denken van de ARTD zelf: de DIOC’s, de Delftse Interfacultaire Onderzoek centra. Je kunt ze zien als onderzoekscholen après la lettre. Zonder meer een briljant idee, met enthousiasme omarmd door het college van bestuur, dat ook niet wars is van het conceptuele.

Wat moet je nou als gewone wetenschapper? Ik heb De Bono’s klassieker ‘In tien dagen leren denken’ nog maar eens uit de boekenkast gehaald. U mag het van mij lenen. Tien dagen en geen dag langer.

De ARTD heeft gesproken. De Adviesraad voor het Technologie Beleid van de TU Delft zegt in deel een van haar langverwachte werkstuk: we moeten leren conceptueel te denken. Deel twee komt, als het illustere gezelschap in hetzelfde stugge tempo doorwerkt, over een jaar, en daarin kunnen wij dan lezen hoe. Intussen moeten wij ons maar behelpen en onszelf en de studenten bijbrengen gewoon te denken.