Onderwijs

‘Complottheorieën 9-11 onhoudbaar’

Veel van wat in complottheorieën over ’11 september’ wordt beweerd is pertinente onzin. Dat concluderen studenten die aan Studium Generales zomeropdracht ‘Case 9/11’ meewerkten.

Het was geen Boeing 757 die in het Pentagon crashte, maar een kruisraket. Er werden namelijk vrijwel geen vliegtuigonderdelen gevonden bij de inslag. Bovendien kon de piloot nooit de Boeing in het Pentagon boren, het vliegtuig zou daarvoor te snel gaan. Hoe onwaarschijnlijk ook, maar als het toch een Boeing was, dan hadden lantarenpalen het vliegtuig tegengehouden. Dit wordt allemaal gepresenteerd als ‘feit’ op internet, onder meer in de, al meer dan dertig miljoen keer gedownloade, documentaire ‘Loose Change’.

Maar feitelijk klopt er juist weinig van. Volgens de veertien studenten die de complotten onderzochten, en onder leiding van experts van de TU stonden, vloog er wel degelijk een Boeing 757 in het Pentagon. “De muur van dat gedeelte van het Pentagon was net versterkt, vergelijkbaar met een bunker”, zegt student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Michael Afanasyev. “Het vliegtuig ramde die muur met meer dan 800 kilometer per uur, waardoor grote delen verpulverden. Het is dus niet gek dat maar weinig van het vliegtuig is overgebleven.”

De aanvliegroute van de Boeing in een lus was ook logisch, volgens de studenten. Die was nodig, omdat het vliegtuig eerst nog te hoog vloog. “Bij die manoeuvre ging het vliegtuig niet sneller dan anderhalve G-kracht,” zegt Afanasyev. “Als je in de auto het gaspedaal flink intrapt, ga je ook zo snel. En de lantarenpalen zijn ontworpen om een auto van één ton met 32 kilometer per uur tegen te houden, niet een Boeing 757.” De studenten concludeerden ook dat de exit hole in het Pentagon onmogelijk door explosieven tot stand kon worden gebracht.

Ook over het instorten van de Twin Towers doen de wildste verhalen de ronde. De torens zouden tot ontploffing zijn gebracht. Ook zou verdacht zijn dat de Zuidtoren later werd geraakt dan de Noordtoren, maar toch eerder instortte. “De Noordtoren werd met 790 kilometer per uur geraakt rond de vijfennegentigste verdieping”, zegt student technische bestuurskunde Wouter van Lelyveld. “De Zuidtoren werd met een snelheid van 950 kilometer per uur geramd en veel lager, rond de tachtigste verdieping. Daardoor stond veel meer druk op de Zuidtoren. Logisch dat die eerder instortte, precies op de plek van de inslag. Bij de kantoorbrand in de torens steeg de temperatuur naar negenhonderd tot elfhonderd graden. Staal heeft bij achthonderd graden nog maar 10 procent van zijn sterkte. De inslag in combinatie met de brand kan dus zeker tot de instorting hebben geleid.”

Drijvende kracht achter complottheorieën, miljonair Jimmy Walter, was dinsdag bij de presentatie in Speakers aanwezig. Hij looft één miljoen dollar uit aan diegene die de lezing van de Amerikaanse overheid wetenschappelijk kan aantonen. De studenten komen zeker niet in aanmerking, want Walter concludeerde de avond met: “ik heb absoluut geen overtuigend bewijs gezien”.

Het was geen Boeing 757 die in het Pentagon crashte, maar een kruisraket. Er werden namelijk vrijwel geen vliegtuigonderdelen gevonden bij de inslag. Bovendien kon de piloot nooit de Boeing in het Pentagon boren, het vliegtuig zou daarvoor te snel gaan. Hoe onwaarschijnlijk ook, maar als het toch een Boeing was, dan hadden lantarenpalen het vliegtuig tegengehouden. Dit wordt allemaal gepresenteerd als ‘feit’ op internet, onder meer in de, al meer dan dertig miljoen keer gedownloade, documentaire ‘Loose Change’.

Maar feitelijk klopt er juist weinig van. Volgens de veertien studenten die de complotten onderzochten, en onder leiding van experts van de TU stonden, vloog er wel degelijk een Boeing 757 in het Pentagon. “De muur van dat gedeelte van het Pentagon was net versterkt, vergelijkbaar met een bunker”, zegt student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Michael Afanasyev. “Het vliegtuig ramde die muur met meer dan 800 kilometer per uur, waardoor grote delen verpulverden. Het is dus niet gek dat maar weinig van het vliegtuig is overgebleven.”

De aanvliegroute van de Boeing in een lus was ook logisch, volgens de studenten. Die was nodig, omdat het vliegtuig eerst nog te hoog vloog. “Bij die manoeuvre ging het vliegtuig niet sneller dan anderhalve G-kracht,” zegt Afanasyev. “Als je in de auto het gaspedaal flink intrapt, ga je ook zo snel. En de lantarenpalen zijn ontworpen om een auto van één ton met 32 kilometer per uur tegen te houden, niet een Boeing 757.” De studenten concludeerden ook dat de exit hole in het Pentagon onmogelijk door explosieven tot stand kon worden gebracht.

Ook over het instorten van de Twin Towers doen de wildste verhalen de ronde. De torens zouden tot ontploffing zijn gebracht. Ook zou verdacht zijn dat de Zuidtoren later werd geraakt dan de Noordtoren, maar toch eerder instortte. “De Noordtoren werd met 790 kilometer per uur geraakt rond de vijfennegentigste verdieping”, zegt student technische bestuurskunde Wouter van Lelyveld. “De Zuidtoren werd met een snelheid van 950 kilometer per uur geramd en veel lager, rond de tachtigste verdieping. Daardoor stond veel meer druk op de Zuidtoren. Logisch dat die eerder instortte, precies op de plek van de inslag. Bij de kantoorbrand in de torens steeg de temperatuur naar negenhonderd tot elfhonderd graden. Staal heeft bij achthonderd graden nog maar 10 procent van zijn sterkte. De inslag in combinatie met de brand kan dus zeker tot de instorting hebben geleid.”

Drijvende kracht achter complottheorieën, miljonair Jimmy Walter, was dinsdag bij de presentatie in Speakers aanwezig. Hij looft één miljoen dollar uit aan diegene die de lezing van de Amerikaanse overheid wetenschappelijk kan aantonen. De studenten komen zeker niet in aanmerking, want Walter concludeerde de avond met: “ik heb absoluut geen overtuigend bewijs gezien”.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.