‘Colleges kunnen dynamischer’

Waarom wordt iemand lijsttrekker? Flip van Dijk staat bovenaan de Oras-lijst voor de komende studentenraadsverkiezingen. ,,Ik ben breed georiënteerd en wil actief bezig zijn. Organiseren, dingen voor elkaar krijgen.

Maar was Oras niet altijd die pragmatische partij die zich vooral bezighield met de wat minder bevlogen kanten van het studentenbestaan? ,,Je ontkomt er niet aan om over onderwijs goed na te denken. Maar de praktische puntjes blijven. Wij zijn voor de kamerbalie voor eerstejaars, voor het goedkoop regelen van computers of bijvoorbeeld voor een bestelauto-uitleensysteem. We willen ook al jaren dat de TU-wijk levendiger wordt. Iets simpels als meer groen kan al helpen.”

De werktuigbouwer probeert duidelijk te maken wat het verschil met Aag is. ,,Wij krijgen gewoon erg veel voor elkaar. Het wordt ons wel eens verweten dat we te dicht bij het college van bestuur staan. Maar je kunt van mening verschillen en daar op een volwassen manier inhoudelijk over discussiëren. Wij proberen resultaten te boeken en onze werkwijze verschilt daarin misschien van Aag.”

Wat is er eigenlijk nog over van het ‘rechtsige’ Oras-imago?

,,Dat image is er wel geweest. Het is lastig om ideeën als ‘Oras is er alleen voor mensen bij verenigingen’ te veranderen. Maar het is natuurlijk grote onzin. Als wij vechten voor een beter studieklimaat geldt dat voor iedereen.”

,,Ik ben breed georiënteerd en wil actief bezig zijn. Organiseren, dingen voor elkaar krijgen. Ik heb mijn idealen, ideeën over hoe het onderwijs beter kan. Niet dat het nu slecht is, maar er kan nog veel veranderen. Kijk naar een hoorcollege, dat kan toch veel dynamischer. De TU is op onderwijsgebied altijd een beetje achter gebleven.”

Wat is er eigenlijk nog over van het ‘rechtsige’ Oras-imago?