College Tour naar Delft

Het tv-programma College Tour wordt op 28 maart bij de TU Delft opgenomen. Te gast is dit keer PvdA-leider en alumnus Diederik Samsom.

Diederik Samsom (1971) studeerde technische natuurkunde aan de TU Delft en studeerde af als kernfysicus. Tijdens zijn studie raakte hij betrokken bij de Landelijke Studenten Vakbond. Hij protesteerde tegen de dreigende verlaging van de studiefinanciering en ontwikkelde rekenmodellen om de gevolgen van die verlaging te voorspellen.

In 1995 ging hij werken bij Greenpeace, waar hij onder meer actie voerde tegen transporten van nucleair afval en vóór duurzame energie. Zo monteert Greenpeace in die tijd zonnepanelen op het dak van het Torentje in Den Haag.

Omdat Samsom niet aan de zijlijn wil staan roepen, maar aan de knoppen wil zitten, laat hij zich in 2001 op de kieslijst van de PvdA zetten. Door de enorme verkiezingsnederlaag lukt het niet om in de Tweede Kamer te komen, maar twee jaar later wel: als woordvoerder milieu. Vorig jaar werd hij gekozen als fractievoorzitter en politiek leider van de PvdA.

Bij College Tour kunnen studenten hem samen met Twan Huys interviewen. Aanmelden is nu mogelijk. Het bijwonen van de opnamen is alleen voor studenten. Zij kunnen zich nu gratis aanmelden om de opnames bij te wonen. Inschrijven kan op de website van College Tour, daar kun je ook je vraag invullen.

Die opnames zijn op 28 maart 2013 van 13.00 uur tot 15.00 uur. De uitzending is op 29 maart om 20.30 uur op Nederland 3.