Susanne Rudolph is verkozen tot beste docent van de TU Delft in 2009. Zij kreeg woensdagmiddag een prijs van tienduizend euro uit handen van rector Jacob Fokkema.
Als student ging Susanne Rudolph niet vaak naar colleges. Als docent bij Civiele Techniek & Geowetenschappen won ze de eerste editie van de verkiezing tot beste docent van de TU Delft. De jury – bestaande uit de rector, twee leden van de studentenraad en één lid van de studieverenigingenraad – verkoos haar uit zeven genomineerden.
De andere kandidaten waren: Erik Tempelman van Industrieel Ontwerpen, Daniel Rixen van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Materiaalwetenschappen, Michiel Kreutzer van Technische Natuurwetenschappen, Jan Anne Annema van Techniek, Bestuur & Management, Ron Noomen van Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek en Fred Vermolen van Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica.
Rudolph is werkzaam bij de sectie petroleum engineering binnen de opleiding technische aardwetenschappen. Ze stond meteen al op grote voorsprong na een eerste schifting op basis van de voordrachten door studieverenigingen. Uit die van de Mijnbouwkundige Vereeniging bleek dat zij bekendstaat als betrokken, toegankelijk, enthousiast en sociaal. Ook schreef de Vereeniging dat zij met verbeterpunten direct aan de slag gaat. Als ze een extra college moet geven, omdat studenten de stof niet begrijpen, doet ze dat. Zijn er problemen in het onderwijsprogramma, dan zoekt ze oplossingen. Moet er vervolgens iets veranderen maar wil niemand verantwoordelijk zijn voor het doorvoeren daarvan, dan neemt zij dat op zich.
De jury ging na de eerste schifting na in hoeverre de geselecteerde docenten hun masterstudenten betrekken bij onderzoek en een bijdrage leveren aan onderwijsvernieuwing. Ook keek zij naar de manier waarop de docenten hun studenten coachen.
Rudolph stak met kop en schouders boven haar concurrenten uit. Vooral waar het ging om haar brede inzet binnen de faculteit. Verder scoorde Rudolph even goed of beter als het ging om de communicatie met haar studenten, het gebruik van ict en didactische middelen en het stimuleren van studenten om iets te doen met hun verworven kennis. De docente verstrekt oude tentamenopgaven en integreert haar vak binnen de faculteit. Bovendien zet ze haar studenten, net als de andere geselecteerde kandidaten, goed aan tot zelf nadenken.
Tot slot woonden studentleden van de jury colleges bij. Na afloop noteerden zij bij het college thermodynamics & chemistry van Rudolph onder meer de steekwoorden: punctueel, uitleg tijdens pauze, interactie, rustige klas, PowerPoint, Whiteboard, goede uitspraak Engels, direct, hoog tempo, blackboard, mondeling tentamen en good luck!
De jury noemde het college weliswaar chaotisch, maar vond dat dit mede kwam doordat dit het laatste college voor de tentamenweek was. Ze vertelde onder meer hoe studenten formules moesten gebruiken en bleef doorvragen totdat zij zeker wist dat haar studenten de stof begrepen.
Sife Delft is looking for new members. Students in Free Enterprise (Sife) Delft is a young organization focused on setting up social entrepreneurship projects. By combining the power of academics with the experience of businesses we try to work on a better future for people on a local and a global level. With the support of companies like Unilever, Heineken, KPMG, Philips, HSBC and the Schiphol Group, we have access to an almost endless pool of business experience. Our projects focus on market economics, business ethics, financial literacy, success skills, entrepreneurship and environmental sustainability.
Currently, SIFE Delft has three running projects in Sierra Leone, South Africa and Delft. The project in South Africa for example focuses on making slippers from old car tires, while giving HIV-positive women a chance to work. The profits are fully reinvested into the local community.
Interested in joining? SIFE is now accepting new applications. For more information please check the site or email info@sifedelft.nl.
Susanne Rudolph, toevallig jarig op de dag van de uitreiking, was totaal overrompeld toen zij hoorde dat zij tot beste docent was verkozen. In haar dankwoord zei ze dat ze al zeer verrast was dat ze was genomineerd. “Ik ben heel kritisch over mezelf en zie mij niet als goede docent.”
Ze erkende wel een heel enthousiaste docent te zijn en was vooral vereerd door het feit dat juist studenten haar tot de beste docent van de TU hebben gekozen. “Het is een grote vreugde voor mij dat studenten zeggen: Jij bent het voor ons.”
Van de andere kandidaten kende ze alleen Fred Vermolen die namens studenten van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica was genomineerd. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat ik tegenover Fred geen kans had.”
Als student ging Susanne Rudolph niet vaak naar colleges. Als docent bij Civiele Techniek & Geowetenschappen won ze de eerste editie van de verkiezing tot beste docent van de TU Delft. De jury – bestaande uit de rector, twee leden van de studentenraad en één lid van de studieverenigingenraad – verkoos haar uit zeven genomineerden.
De andere kandidaten waren: Erik Tempelman van Industrieel Ontwerpen, Daniel Rixen van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Materiaalwetenschappen, Michiel Kreutzer van Technische Natuurwetenschappen, Jan Anne Annema van Techniek, Bestuur & Management, Ron Noomen van Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek en Fred Vermolen van Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica.
Rudolph is werkzaam bij de sectie petroleum engineering binnen de opleiding technische aardwetenschappen. Ze stond meteen al op grote voorsprong na een eerste schifting op basis van de voordrachten door studieverenigingen.
Uit die van de Mijnbouwkundige Vereeniging bleek dat zij bekendstaat als betrokken, toegankelijk, enthousiast en sociaal. Ook schreef de Vereeniging dat zij met verbeterpunten direct aan de slag gaat. Als ze een extra college moet geven, omdat studenten de stof niet begrijpen, doet ze dat. Zijn er problemen in het onderwijsprogramma, dan zoekt ze oplossingen. Moet er vervolgens iets veranderen maar wil niemand verantwoordelijk zijn voor het doorvoeren daarvan, dan neemt zij dat op zich.
De jury ging na de eerste schifting na in hoeverre de geselecteerde docenten hun masterstudenten betrekken bij onderzoek en een bijdrage leveren aan onderwijsvernieuwing. Ook keek zij naar de manier waarop de docenten hun studenten coachen.
Rudolph stak met kop en schouders boven haar concurrenten uit. Vooral waar het ging om haar brede inzet binnen de faculteit. Verder scoorde Rudolph even goed of beter als het ging om de communicatie met haar studenten, het gebruik van ict en didactische middelen en het stimuleren van studenten om iets te doen met hun verworven kennis.
De docente verstrekt oude tentamenopgaven en integreert haar vak binnen de faculteit. Bovendien zet ze haar studenten, net als de andere geselecteerde kandidaten, goed aan tot zelf nadenken.
Tot slot woonden studentleden van de jury colleges bij. Na afloop noteerden zij bij het college thermodynamics & chemistry van Rudolph onder meer de steekwoorden: punctueel, uitleg tijdens pauze, interactie, rustige klas, PowerPoint, Whiteboard, goede uitspraak Engels, direct, hoog tempo, blackboard, mondeling tentamen en good luck!
Na de prijsuitreiking gaf Rudolph aan dat juist bij dit college alles mis ging. “Het was heel chaotisch. Ik laat studenten na afloop een enquete over het college invullen en kreeg een exemplaar terug dat echt heel destructief was. Ik was helemaal van streek.”
De jury noemde het college in het juryrapport weliswaar chaotisch, maar vond dat dit mede kwam doordat dit het laatste college voor de tentamenweek was. Rudolph vertelde onder meer hoe studenten formules moeten gebruiken en bleef doorvragen totdat zij zeker wist dat haar studenten de stof begrepen.
Comments are closed.