Cicat krijgt onderdak bij Bedrijven Service Centrum

Het BSC zou ‘de meest logische plek’ zijn.

Cicat is het managementbureau voor internationale TU-projecten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Het is op dit moment als ‘subeenheid van beheer’ ondergebracht bij de faculteit Civiele Techniek. Met de modernisering van de ondersteunende diensten werd het Cicat gedwongen na te denken over verplaatsing. Volgens directeur drs. P. Althuis was er weinig keus, maar hij vindt het BSC de meest logische plek voor Cicat.

Eerdere gesprekken van een stuurgroep van het Cicat en het BSC over de invoeging verliepen positief, maar er zijn nog geen afspraken gemaakt over personele invulling en het behoud van taken. ,,Dat gaat in de komende periode gebeuren”, zegt Althuis. ,,Maar ik verwacht dat het Cicat als geheel overgaat en met behoud van de naam. De formele invoeging moet na de zomer geregeld zijn. Op papier wel te verstaan, want een gezamenlijke huisvesting voor het BSC is op korte termijn waarschijnlijk niet te realiseren.”

Het Cicat ontstond in 1984 uit een samenvoeging van het Centrum voor aangepaste Technologie en het Bureau Buitenland van de TU. De oprichting kwam deels voort uit motieven van maatschappelijke verantwoordelijkheid voor Derde-Wereldlanden. Althuis: ,,Maar in de praktijk is die doelstelling van het Cicat toch al geleidelijk verzakelijkt.”

Bij het Cicat werken twintig mensen. De jaaromzet bedraagt ongeveer elf miljoen gulden. Het Cicat ontvangt een jaarlijkse subsidie van een half miljoen gulden uit centrale middelen van de TU.

Het Cicat (Centre for International Cooperation and Appropriate Technology) gaat akkoord met het voornemen om in het Bedrijven Service Centrum te worden ondergebracht. Het BSC zou ‘de meest logische plek’ zijn.