Chinees shoppen

Chinese studenten krijgen een cultuurschok als ze de eerste keer een Nederlandse supermarkt binnenstappen. Veel van wat in de schappen ligt, is nieuw voor ze. Geregeld maken ze daarom, liefst in groepjes, een uitstapje naar Oriental Tong Fong.

Helemaal achterin op bedrijventerrein Ypenburgse Poort, langs de A13, ligt een supermarkt verstopt. Deze is vooral populair bij Chinese TU-studenten, maar niet om zijn uitstraling of goede ligging. Pas bij binnenkomst in het pand van het grauwe tuincentrum Xotus wordt duidelijk dat hier ook de enige echte Delftse Aziatische supermarkt huist. Al is het even zoeken naar de ingang, half verscholen achter een manshoge tropische plant.

Het interieur van de winkel verschilt op het eerste gezicht weinig van dat van een Nederlandse supermarkt. Totdat het oog afdwaalt naar de linkerhoek, waar de woks en het Chinese aardewerk staan opgestapeld. Daarna vallen ook de enorme balen rijst achterin de enorme toko op. En de koelvriesafdeling met zakken vol diepgevroren vis en gevulde deegballetjes is bij nader inzien ook wel heel groot.

Zonder kennis van de Aziatische keuken is het hier lastig boodschappen doen. Niet alleen voor Nederlanders, ook voor Chinezen. De eerste keer dat studente science communication (TNW) Lei Li(23) voet zette in Oriental Tong Fong voelde niet als een thuiskomst. Tussen producten uit landen als Indonesië, Japan en Korea was het even zoeken naar eten dat zij kende uit China.

De studente is geen topkok. Nu ze voor het eerst een eigen keukentje heeft, leeft ze een beetje koken. Thuis in Shanghai zette haar moeder haar altijd een bord eten voor. Boodschappen deed ze, en doet ze, uitsluitend met boodschappenlijstje. Op de campus van de universiteit waar ze haar bachelorsgraad haalde, had ze geen keuken. Daar at ze dagelijks in de kantine.

Haar oom, die chef-kok is in een restaurant, probeerde Li voordat ze naar Nederland vertrok nog wat basisbeginselen uit de Chinese keuken bij te brengen. Maar ze is alles alweer vergeten. “Hij zei dat ik de slechtste leerling was die hij ooit heeft gehad”, lacht Li. “Ik vind koken leuk en relaxed om te doen, maar ik heb er geen talent voor.”

Toch heeft ze meestal ook geen zin in de instant noedels, die veel Chinese studenten volgens haar dagelijks eten. “Chinees koken is moeilijk”, vertelt Li. Het kost bijvoorbeeld veel tijd om een saus te maken, al was het maar omdat er zo veel ingrediënten voor nodig zijn.

Gelukkig heeft de studente de kant-en-klare sauzen ontdekt. Een bezoek aan Oriental Tong Fong begint steevast bij de afdeling sauzen. Ze wijst op potjes met Chili bean sauce en Hoisin sauce. Ze kan ze zo over vlees en groenten heen gooien.

Li doet tegenwoordig steeds meer boodschappen in de C1000. Daar kan ze heel goed terecht voor brood, groente, fruit en vlees. Naar de Aziatische supermarkt gaat ze voor de sauzen, de typisch Chinese hapjes en de rijst. Want rijst, daar kan veel mis mee zijn. “De rijst in de kantine van de TU-aula is veel te hard. En de pakken rijst bij de C1000 zijn te klein en te duur.” Li wijst op een groene zak met acht kilo Chinese rijst. “Die is zacht en zoet. Heel lekker.”

De studente gaat altijd samen met andere studenten naar de Aziatische supermarkt. De fietstocht van dik twintig minuten is anders veel te eenzaam. De terugweg is nog enigszins hachelijk ook. Met aan het stuur tassen vol eten, slingeren de studenten naar de campus terug. Overigens gaat Li minder vaak dan vroeger naar de Kleveringweg. Ze redt zich, na een half jaar in Nederland, steeds beter met de gewone supermarkten.

Op de weg terug naar de campus vertelt ze lachend over een Taiwanese vriend. “Hij heeft de eerste maand dat hij hier was elke dag spaghetti met tomatensaus gegeten. Nee, de meeste Chinese studenten hebben niet geleerd om te koken.”

Oriental Tong Fong, Kleveringweg 56, tel.015-2153099.

Oriental Tong Fong, Kleveringweg 56, tel.015-2153099.