Buiten de campus

Celstraf voor oud-rector hogeschool

De oud-rector van de voormalige Islamitische Hogeschool Europa is veroordeeld tot 28 maanden celstraf. Hij verkocht duizenden vervalste kwitanties van giften, waarmee donateurs belastingaftrek konden claimen.

De fraude kwam in 2016 aan het licht. De rector en een boekhouder werden in december opgepakt na een inval van de fiscale opsporingsrecherche. Ze verstrekten donateurs van de imamopleiding van de hogeschool valse betaalbewijzen waarop stond dat ze tienmaal zoveel geld hadden geschonken. Daarmee konden ze in totaal zo’n 8,5 miljoen euro méér aftrekken van de belasting dan waar ze recht op hadden.

De oud-rector werd na enkele maanden vrijgelaten. Hij wachtte het proces niet af, maar vertrok naar Turkije, waar hij nog altijd woont. De Rechtbank Rotterdam heeft hem woensdag tot 28 maanden celstraf veroordeeld. Als hij weer naar Nederland komt moet hij die uitzitten. (HOP, HC)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl