Cd-rom brengt technische romantiek

Het grootste deel van de schijfruimte wordt ingenomen door de film ‘The sky is not the limit’, waarin afgestudeerden vertellen over de breedte van hun studie. Dat lijkt dan ook de voornaamste boodschap: Lucht- en Ruimtevaart leert je niet alleen vliegtuigen te bouwen, maar leidt je op tot een all-round super-ingenieur.

Daarnaast is er uiteraard de nodige tekst over het onderwijsprogramma, hoogtepunten uit de Delftse L&R-historie (zoals het supermateriaal Glare en het zelf ontworpen vliegtuig Extra-400), en andere informatie die de gebruiker ervan kan overtuigen dat lucht- en ruimtevaart studeren leuk is – dit alles gelardeerd met plaatjes en filmpjes, hoewel je je kunt afvragen of bewegende beelden van een hakkelende minister Ritzen achter een katheder de gemiddelde scholier erg zullen aanspreken. Maar voor de ruim vier minuten durende Nova-reportage over het vliegende klaslokaal van de faculteit geldt dat natuurlijk weer wel. Charles Groenhuijsen en Tom Egbers als recruiters, dat is mooi. En een professor (Mulder) die tegelijk piloot is, doet het natuurlijk ook goed. Wubbo Ockels flitst twee keer even voorbij in een filmpje, maar wordt niet als kanon ingezet.

Merkwaardig is dat het woord ‘moeilijk’ nergens valt. Je moet je toekomstige studenten kennelijk niet meteen met de neus in de vervelende feiten duwen. Af en toe ligt de reclamepraat er wel heel dik bovenop, maar echt storen gaat dat niet. Het is tenslotte normaal dat je je mooiste spullen in de etalage legt.

Ook andere aspecten van het Delftse leven komen aan bod, zoals huisvesting, het Sportcentrum, Mekelweg 10 (op de cd nog Muzisch Centrum genaamd) en een viertal cafés. Scholieren kunnen naar een plaatje van bijvoorbeeld Locus Publicus kijken, met bijbehorende borrelpraatgeluiden. De bedoeling daarvan blijft enigszins duister, maar het is leuk bedacht. Opvallend afwezig zijn overigens de studentenverenigingen.
Gegoochel

De vormgeving van de cd-rom is dik in orde. De schermen zijn duidelijk maar niet opdringerig, er is geen overdreven gegoochel met buttons en de menustructuur is inzichtelijk. Wel worden sommige van de 56 filmpjes, waarschijnlijk uit gebrek aan ruimte op de schijf, erg abrupt afgebroken. Het hoofdmenu geeft de mogelijkheid een ingekort menu te kiezen, dat debelangrijkste onderdelen uit het uitgebreide menu op een rijtje zet – een nuttige toevoeging voor degenen die snel de zaken op een rijtje willen hebben.

Het belangrijkste mankement aan de cd-rom is eigenlijk technisch van aard. Hoewel een 486 zou moeten voldoen, vallen er bij gebruik van deze processor af en toe gaten in het geluid. Om de een of andere reden zijn de filmpjes vloeiender af te spelen als de meegeleverde viewer Quicktime direct onder Windows draait. Bij het produceren van de Engelse versie zou producent Taste Design misschien nog eens naar de efficiëntie van het script kunnen kijken. Maar als we ervan uitgaan dat de gemiddelde scholier tegenwoordig een Pentium heeft, mag de actie van L&R geslaagd heten. Dit is geen halfzachte poging ook eens iets met cd-rom te doen, maar een presentatie die uitstekend is afgestemd op het nieuwe medium.,,

Spacy muziek begeleidt het hemelsblauwe openingsshot van de cd-rom ‘The sky is not the limit’, waarmee Lucht- en Ruimtevaart scholieren liefde voor het vakgebied wil bijbrengen. Ready for take off, zegt het volgende scherm, met daaronder geluiden uit Nasa’s control room in Houston. Dit is romantiek op z’n Delfts.