Caribische studenten hebben hogere schuld en betalingsachterstand

Studenten uit het Caribisch deel van het Koninkrijk kampen met hoge studieschulden én betalingsachterstanden. Ze krijgen als ze in Nederland studeren dezelfde studiefinanciering als Nederlandse studenten. Maar na afloop komen ze vaker in financiële problemen, staat in een brief van minister Dijkgraaf aan de Tweede Kamer. De nationale ombudsman kaartte het probleem in 2020 al aan in het rapport Kopzorgen van Caribische studenten.

De zes eilanden tellen bijna tienduizend oud-studenten met een betalingsachterstand. De gemiddelde achterstand is het hoogst op Sint Maarten: 13.630 euro. Daar heeft bovendien 75 procent van alle debiteuren een betalingsachterstand. Op de andere eilanden gaat het om 62 à 70 procent. Ter vergelijking, slechts 16 procent van de Nederlandse debiteuren loopt achter met terugbetalen.

Wat gaat er dan mis? Oud-studenten uit het Caribisch deel van het Koninkrijk doen maar zelden een beroep op de ‘draagkrachtberekening’. Als je weinig verdient, hoef je minder af te lossen. Die berekening moeten ze wel zelf aanvragen. In Nederland kijkt DUO automatisch naar de draagkracht, omdat DUO de inkomensgegevens via de Belastingdienst krijgt.

Minister Dijkgraaf denkt dat veel debiteuren eigenlijk minder of zelfs helemaal niets terug hoeven te betalen op basis van hun inkomen. Daarom zet DUO er ook vol op in om mensen te informeren en te stimuleren om de draagkrachtberekening aan te vragen, schrijft hij. DUO stuurt de (oud-)studenten brieven en mails, en houdt onder meer voorlichtingsbijeenkomsten op de eilanden. Die handreikingen blijken niet altijd effectief.

Lees hier meer over de problemen waar Caribische studenten in Nederland mee kampen. (HOP/JvE)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl