‘Capriolen en vliegertjes’ op strand ‘s-Gravezande

Zelfs handballen op het strand blijkt mogelijk. De Delftse studentenhandbalvereniging Torius organiseert dit weekeinde een beach-handbaltoernooi aan de kust bij ‘s-Gravenzande.

br />
,,Spectaculaire capriolen en vliegertjes voor de goal, dat kan allemaal veel beter op het zand dan in de zaal”, legt Arnaud Mensen als mede-organisator van het Torius-toernooi uit. ,,Bovendien is het eens wat anders dan altijd in die duffe sporthal.”

Het strand kent ook zijn beperkingen. Stuiteren met de bal, essentieel bij zaalhandbal, is onmogelijk. Er wordt dus veel meer overgespeeld. Omdat het lopen op het mulle zand energie vreet, is het speelveld kleiner. Op het veld staan twee teams van ieder zes spelers, in plaats van de acht handballers die in een zaalteam spelen. Er wordt gebruik gemaakt van speciale beach-ballen. Omdat de ballen sneller slijten dan in de zaal, heeft de Koninklijke Nederlandse Handbal Bond deze ballen aangeschaft en ter beschikking gesteld.

,,De KNHB wil het strandhandbal promoten omdat het aantal zaalspelers al jaren niet meer groeit”, aldus vierdejaars geodesie Mensen. ,,Dit is het enige strandtoernooi van de in totaal acht normale toernooien die voor handbalploegen georganiseerd worden.” Dit weekend komen er acht herenteams en zes damesteams uit de kleedhokjes op het strand. Er komen zelfs ploegen uit Frankrijk en Duitsland.

De handballers duimen nog voor een essentieel ingrediënt: het strandweer. ,,De eerste keer is het toernooi afgeblazen omdat het weer bar slecht was. Vorig jaar, de tweede keer, hebben we windschermen geplaatst zodat het wat aangenamer werd”, aldus Mensen, die iedere avond naar het weerbericht luistert.

,,Deze laatste week zijn we alleen maar met het organiseren van handbalactiviteiten zoals bijvoorbeeld ook voor Owee bezig. Dat heb ik er voor over omdat de vereniging zo’n hechte groep is. Er heerst teamgeest”, aldus Mensen. ,,Helaas schiet het tentamen er van deze week dan wel bij in.” (J.R.)