Campus

Caféhumor

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Dus op naar café De Sjees, voor een Stand-up Comedy Night met wat levenswater.


Dat Speakers een andere koers vaart en niet langer de leukste comedians programmeert, heeft zo zijn voordelen. Voor grand café De Sjees bijvoorbeeld, dat maandag Chris Silos, Tom Sligting én Jim Speelmans op de planken heeft staan. Samen met een verrassingsact trouwens; een beginnende comedian die vlieguren mag maken. Combineer het met het speciale comedy-menu van de kroeg en je zit gebeiteld voor de avond.


Sligting – die al vijftien jaar meedraait in de comedywereld – is eigenlijk verbonden aan het Comedy Café Amsterdam, en iedereen die op Lowlands is geweest kent hem. Silos is één van de oprichters van het late-night-programma ‘6Pack! (SBS6/MTV)’, en presenteerde bij onder andere Veronica, BNN en 3FM. Nu schrijft hij vooral teksten voor programma’s als ‘So You Think You Can Dance’ en ‘TopChef’. Dat inspireert hem bovenal voor zijn shows als stand-up comedian bij de Comedy Explosion (en solo, want hij staat nu in de theaters met zijn programma ‘Pierewaaien’), want daarin komen regelmatig typetjes uit de media voor. Ben je niet zo’n fanatieke volger als het om comedy gaat? Geeft niks, Speelmans kun je bijna niet gemist hebben. Ook hij stond op de grote festivals, en zijn solovoorstellingen werden uitgezonden bij BNN en Veronica. Verder was hij te zien bij The Comedyfactory (NPS), De Nacht van de Lach (KRO) en Laughing Matters (BNN). Deze maand vindt de registratie plaats van zijn meest recente solovoorstelling. Dus drink een biertje bij zijn optreden maandag, en bij de tv-uitzending van zijn show kun jíj zeggen: ja joh, daar ben ik máánden geleden al geweest. Topentertainment voor een prikkie dus, zoals we het niet vaak meer meemaken in Delft. Neem het ervan, enne, zorg dat je niet vooraan staat.


Comedy night in Grand Café De Sjees (Markt 5), maandag 20 februari om 21.30 uur. Toegang: € 7,50.

www.de-sjees.nl

Is het nodig om vrouwen in het zonnetje te zetten?
“Mijn eerste reactie was: waar is dit voor nodig?”

De prijs moet vrouwen aanmoedigen om naar de top te werken. Er is een glazen plafond dat doorbroken moet worden.
“Ja, maar ik heb toch ook het gevoel dat je er als vrouw zelf voor moet gaan. Vrouwen jagen minder de hoge posities na. Aan de andere kant, iedereen is het erover eens dat het beter is als het aantal hoge posities eerlijker verdeeld is onder mannen en vrouwen. En dat gaat niet vanzelf. Wat ik hoor van vrouwen op deze bijeenkomst, is dat het hogerop een mannenwereld is waar je je op de borst moet slaan. Dat is niet iets wat vrouwen van nature doen.”

Jij wel?
“Ik kan mezelf wel stevig presenteren.”

Ambieer je een hoogleraarschap?
“Professor worden zie ik niet als een doel op zich.”

Is het iets waar je moet inrollen?
“Ja, en het moet voortkomen uit mijn eigen persoonlijkheid. Overigens werk ik nu bij TNO, dus dan ligt een hoogleraarschap niet voor de hand. Maar mensen zien allerlei kansen voor mij. Ook in de politiek. Dat is niet mijn ambitie, maar kennelijk herkennen anderen iets in mij.”

Hoe komt dat?
“Dat heeft met mijn promotieonderzoek aan het wegennetwerk van Nederland te maken. Ik heb met veel partijen gewerkt; met mensen van het ministerie van infrastructuur en milieu, met de ANWB, noem maar op. Als je je over dat
onderwerp buigt, begeef je je al snel in allerlei politieke discussies. Het schijnt dat ik het spel aardig beheers.”

Wat heb je precies onderzocht?
“Ik heb onderzocht hoe het wegennet eruit zou moeten zien om het zo goed mogelijk te laten functioneren bij ongelukken en slecht weer. Ik houd me bij TNO met datzelfde onderwerp bezig.
Als er nu ergens een klein ongelukje plaatsvindt, dan staat meteen het hele verkeer vast. Dat komt doordat het verkeer in deze regio helemaal op de snelweg is gericht. Ook als je maar een kort stukje wilt rijden tussen de steden word je zo snel mogelijk naar de snelweg geleid.”

Is meer asfalt niet de oplossing?
“Er moet wat meer asfalt komen, maar de verbindingen moeten vooral ook beter. Zo zijn de kruispunten en rotondes nu niet berekend op grotere stromen auto’s die alternatieve routes kiezen als er op de snelweg een ongeluk is.

Vinden er maatregelen plaats dankzij jouw onderzoek?
“Onze manier van denken staat beschreven in het document mobiliteitsaanpak 2008 dat destijds gepubliceerd werd door het ministerie van verkeer en waterstaat. We hebben onze ideeën goed laten landen.” 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.