Bronzen beeld Prometheus gestolen

Hij die het vuur stal van de goden, is onlangs zelf gestolen. Het beeld van Prometheus, vlakbij de Aula en de faculteit Technische Natuurwetenschappen, is verdwenen.

Dieven hebben het bronzen beeld in de nacht van 10 op 11 januari van zijn sokkel gezaagd. De TU Delft heeft aangifte gedaan. De waarde van het beeld moet nog worden bepaald. Het is nog niet bekend of de universiteit het gaat vervangen.

Prometheus stal volgens de Griekse mythologie het vuur van de goden en schonk het aan de mensen. Die leerden metaal te bewerken en een technische beschaving te ontwikkelen.

Het beeld van Prometheus is een ontwerp van Ludwig Oswald Wenckebach, bijzonder hoogleraar boetseren bij de faculteit Bouwkunde van 1935 tot 1962.