Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

[Brief] ‘College van bestuur, neem het OV’

TU-alumnus Leon Overweel vindt dat het college van bestuur het goede voorbeeld moet geven en vaker het openbaar vervoer moet gebruiken. Hij schreef deze brief.

De TU Delft stimuleert medewerkers de fiets en het openbaar vervoer te gebruiken. (Foto: Saskia Bonger)

Beste redactie,


Ik las het artikel ‘Cvb-leden declareren minder taxikosten’. Hierin stond dat het college van bestuur (cvb) van de TU Delft in 2018 minder heeft uitgegeven aan taxi’s dan het jaar ervoor en sowieso minder geld uitgeeft aan binnenlandse reizen, omdat er geen dienstauto’s met chauffeur meer zijn. Goedkoper en minder CO2-uitstoot. Klinkt goed!


Wat minder goed klinkt, is dat het cvb nog steeds een enorm groot deel van zijn declaraties voor binnenlandse reis- en verblijfkosten uitgeeft aan reizen met de auto: 98,4% van de declaraties van Tim van der Hagen, 96,4% van Rob Mudde, en 77,8% van Nicoly Vermeulen ging naar taxidiensten. De drie gaven respectievelijk maar 0,2%, 1,3%, en 21,0% uit aan openbaar vervoer.


Vorige week fietste ik over de campus. Daar zag ik boven het fietspad een banner hangen die TU’ers toppers noemt als ze naar de universiteit komen met de fiets of het OV in plaats van met de auto. Met dit idee ben ik het helemaal eens: we streven er immers naar om een groenere universiteit te worden, want iedereen heeft zijn steentje bij te dragen aan het oplossen van de huidige klimaatcrisis.


Maar moet ons college van bestuur dan niet als eerste het goede voorbeeld geven? Niet alles is goed bereikbaar met het OV, dat snap ik, maar zeker binnen Nederland kun je toch wel meer dan 0,2% van de tijd de trein pakken, lijkt mij. En op momenten dat dat niet kan en je echt de auto moet pakken, dan kunnen we op zijn minst compenseren voor de CO2-uitstoot hiervan.


Met vriendelijke groet,


Leon Overweel


Leon Overweel studeerde technische informatica aan de TU Delft tussen 2015 en 2018. Nu volgt hij de master artificial intelligence aan de University of Edinburgh.


Lees ook: Run op gratis e-fietsen bij TU


Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.