Brandstichter studentenhuis voor de rechter

De man die wordt verdacht van het stichten van branden in onder meer een studentenhuis aan de Oude Delft staat maandag voor de rechter. Dat meldt RTV West.

Volgens justitie heeft verdachte Chester W. in april vier branden gesticht in panden van huisbaas Jaap den Dulk. De verdachte was zelf huurder in een van die panden en heeft een van de brandstichtingen bekend. Zijn motief is onduidelijk.

De rechtszaak zou oorspronkelijk in augustus plaatsvinden, maar werd uitgesteld omdat de advocaat van de verdachte en de rechter nog enkele mensen wilden horen. Bovendien was het psychologisch rapport nog niet klaar.

Bij de eerste brand – aan de Oude Delft op dinsdag 8 april – konden vier studenten worden gered, maar raakte het pand onbewoonbaar. Anderhalve week later woedde in hetzelfde pand opnieuw brand.

Het volgende doelwit was een pand aan de Voldersgracht. Daar redde de brandweer in de nacht van zondag 20 op maandag 21 april negen bewoners. Na de vierde brand, in het Hotel Grand Canal aan de Breestraat, werd W. aangehouden.