Brand studentenhuis mogelijk aangestoken

Politie en brandweer houden er rekening mee dat de brand in het studentenhuis aan de Oude Delft 2 maandagnacht is aangestoken. Bewoners zouden niet met elkaar overweg hebben gekund.

Politie en brandweer sluiten brandstichting in het studentenhuis aan de Oude Delft 2 niet uit. De brand ontstond in de nacht van maandag op dinsdag rond half één ’s nachts in de keuken op de begane grond. Ook een twintig meter verderop gelegen berging stond even later in brand. “Dat is vreemd”, geeft een woordvoerder van de brandweer toe. “We gissen nog naar de oorzaak, maar we hebben daar wel onze gedachten over.”

Een ooggetuige, TU-studente Céline Gaffel, wilde net gaan slapen toen zij een hard geknetter hoorde. “Ik rook brand en zag vonken in de tuin van de achterburen. Het waren hoge vlammen en er was ontzettend veel rook. Ik hoorde glas breken.”

Ongeveer tegelijkertijd stormde bij het tegenovergelegen Virgiel een jongen naar binnen, vertelt bestuurslid Claire van Enk. “Hij zei dat er mensen in een brandend huis tegenover ons zaten.”

Drie bestuursleden pakten daarop een ladder en zetten die tegen het brandende huis. “Drie mensen met zwarte gezichtjes klommen naar beneden. Ik heb gehoord dat in het huis internationale studenten woonden”, zegt Van Enk. “Daarna kwam de brandweer en moesten we weg. We mochten onze ladder niet meenemen.”

Volgens de brandweer waren negen van de naar verluid elf bewoners thuis toen de brand uitbrak. Vier bewoners moesten door de brandweer worden ontzet. Eén van die vier moest met een ladder uit de dakgoot worden gehaald.

Om iets over één uur was de brand onder controle. De keuken en de berging brandden uit. De woning is door de rook beschadigd en voorlopig onbewoonbaar.

Alle negen bewoners zijn met ademhalingsmoeilijkheden naar het ziekenhuis gebracht. De gemeente Delft heeft ze later die nacht een hotelkamer aangeboden. Zes mensen hebben van dit aanbod gebruikgemaakt, aldus een woordvoerster.

Studentenhuisvester Duwo heeft inmiddels vervangende woonruimte gevonden voor enkele slachtoffers. Vestigingsdirecteur Jan Willem van Beek wil niet zeggen waar zij zich bevinden, of om hoeveel mensen het gaat. Volgens hem willen de bewoners niet praten met de pers. Angst zou daarbij een rol spelen.

In het huis aan de Oude Delft woonden volgens Van Beek niet uitsluitend studenten. “Er woonden ook Polen. De studenten . afkomstig uit verschillende landen – en de Polen verdroegen elkaar slecht. Er was onvrede.”

Een buurvrouw bevestigt dat er in het verleden Polen in het pand hebben gewoond. Wie de huidige bewoners zijn, weet ze niet. Volgens haar wordt het pand al jaren slecht onderhouden. “Eén van de dakramen is al sinds de herfststormen dichtgetimmerd.”

Volgens de brandweer waren in het huis geen rookmelders aanwezig. Die zijn verplicht in studentenhuizen met vijf bewoners of meer.

De eigenaar van het pand, tevens eigenaar van het naastgelegen hotel Les Compagnons Grand Canal, wil volgens een familielid geen commentaar geven.