Bouwkunde teleurgesteld over conflict met OC

Het college van bestuur heeft het faculteitsbestuur van Bouwkunde om een reactie gevraagd op het conflict met de opleidingscommissie (OC). Daarnaast biedt zij aan om te bemiddelen in het conflict.

br />
Het faculteitsbestuur van Bouwkunde toonde zich bij monde van secretaris-beheerder mr. C. Hummelen ’teleurgesteld’ over de gang van zaken rond de opleidingscommissie: ,,We zijn op dit moment juist bezig om een visie te ontwikkelen op de rol van de OC. We hebben begrepen dat de OC moeite heeft met de Bestuursorganisatie Onderwijs, en daarom hebben we de OC uitgenodigd om daarover te komen praten. We willen hen een andere opzet voorleggen. We zijn dan ook niet zo gelukkig met deze handelswijze.”

De opleidingscommissie legde twee weken geleden haar werk neer omdat zij vond dat er niet serieus naar haar adviezen geluisterd werd door het faculteitsbestuur. De OC kon de ‘uitholling’ van haar taken niet accepteren en vroeg het college te bemiddelen. Hummelen vindt dat de studenten zich in het verleden nogal eens hebben laten ‘ondersneeuwen’ door de docenten in de OC. Het bestuur van Bouwkunde denkt bij de nieuwe constructie dan ook aan een raad waarin studenten en de afstudeercoördinatoren van de Bestuursorganisatie Onderwijs (BOO) samenwerken. De voorzitter van de OC Bouwkunde, Van Stekelenburg, staat niet bij voorbaat afwijzend tegenover het idee om hoogleraren in de commissie te betrekken.

Hummelen heeft zich vooral gestoord aan de negatieve beeldvorming rond het faculteitsbestuur. ,,De hele crisis wordt opgehangen aan één persoon, en er wordt gesuggereerd dat Bouwkunde op autoritaire wijze bestuurd wordt.” Voorzitter Van Stekelenburg van de OC erkent dat de crisis met het faculteitsbestuur ‘iets te éénzijdig’ geformuleerd is. (L.d.V.)

Leo de Vries

Leo de Vries