Campus

Bouwkunde alumna speelt solostuk op Fringe

Naar de technische universiteit of het conservatorium? Voor die vraag stond Sophie Stravens toen zij van de middelbare school kwam. Het werd de TU. Toch staat zij deze week op festival Fringe met haar muziektheatervoorstelling Antigone over het eeuwenoude verhaal over het meisje dat voor de moeilijkste keuze van haar leven staat.

De studies overlappen dus. Zijn de studenten verschillend, de Delftse ingenieurs tegenover de Tilburgse kunstenaars? 


“Dat was de eerste maanden inderdaad wel wennen, en nog steeds, eigenlijk. De Delftse mentaliteit is een stuk nuchterder en van het aanpakken, daar hou ik wel van. In de muziekwereld is er veel meer concurrentie, het is harder, persoonlijker en subjectiever. Waar je bij Bouwkunde een project maakte, ben je hier zelf je instrument waar je op wordt beoordeeld. Als die beoordeling hard is, voelt dat heel anders. Delft vind ik veel chiller, doordat er minder concurrentie is en meer ondernemerschap.”

Hoe kwam je erop om na je studie een theaterstuk te maken?

“Al heel jong stond ik op de planken met dansvoorstellingen en musicals. Tijdens mijn middelbare schooltijd twijfelde ik of ik het conservatorium wilde doen, of toch iets met mijn aanleg voor technische vakken en een opleiding wilde volgen met meer zekerheid voor de toekomst. Het werd Bouwkunde, met het idee dat ik daarna altijd nog aan het conservatorium kon beginnen. Helaas werd toen net de wetgeving veranderd en kon dat niet meer zo makkelijk.

Tijdens mijn studie was ik lid bij Virgiel, waar ik vijf jaar op rij fantastische voorstellingen mocht maken. Mijn laatste productie daar was zo tof en voor mij persoonlijk zo bijzonder, dat ik besefte: ik wil hier mijn werk van maken. Ik volgde al een deeltijdopleiding musicaltheater en daarna mocht ik starten aan de Master of Music in Tilburg.”  


Hoe kwam je bij Fringe terecht?

“Mijn docenten tipten me om op festivals te spelen. Fringe adverteerde en ik heb me met mijn stuk bij hen aangemeld. Ik werd geselecteerd en mag nu tien keer achter elkaar op vijf verschillende plekken spelen, van een theaterzaaltje tot heel intieme plekken als een woonboot en de Delftse molen. Best een uitdaging, maar super bijzonder!”


Je hebt Bouwkunde gestudeerd. Architectuur en theater, dat zijn toch twee heel verschillende dingen?

“Ja, dat zeggen wel meer mensen, maar voor mij is er ook veel overlap. Bij architectuur begin je met het achterhalen van wat mensen beweegt. Dat doe je bij theater ook: hoe en wat ga ik mensen overbrengen?  Dat vind ik het meest interessant. Ik wil mensen meenemen in mijn werk. Verder moet je zowel met een bouwkundige opdrachtgever als met een regisseur of auditieleider kijken naar wat zij willen. Dat leg je naast je eigen inzichten, om uiteindelijk samen tot iets te komen waar je allebei achter staat en trots op bent.”

“Mijn afstuderen ging over het gebruik van een theatergebouw overdag. Zo willen theaters bijvoorbeeld overdag hun horecagelegenheid openstellen, maar dat is moeilijk als het niet je core-business is. Hiervoor heb ik een procesmodel ontwikkeld waar ik ook over schrijf in een artikel in Theatermaker Magazine.”

Zijn de studenten verschillend, de Delftse ingenieurs tegenover de Tilburgse kunstenaars?

“Dat was de eerste maanden inderdaad wennen, en soms nog steeds. De Delftse mentaliteit is een stuk nuchterder en van het aanpakken, daar hou ik wel van. In de kunstenwereld is er veel meer concurrentie, het is harder, persoonlijker en subjectiever. Waar je bij Bouwkunde een project maakte, ben je als performer zelf je instrument waar je op wordt beoordeeld. Als die beoordeling hard is, voelt dat heel anders. In Delft is er veel ruimte voor iedereen, er zijn minder oordelen over elkaar en er is meer ondernemerschap. Dat is inspirerend en motiverend.”  


Een theaterstuk spelen is een ding, maar het helemaal produceren heeft vast meer voeten in de aarde?

“Het is veel meer dan alleen spelen. Naast het stuk ontwerpen, met teksten en het karakter ontwikkelen, is het is een zoektocht naar hoe je een stuk vormtechnisch neerzet, bijvoorbeeld qua decor en de communicatie met het publiek. Ook productioneel was het een uitdaging, promotiematerialen maken, het verzamelen van rekwisieten en ik moet mijn voorstelling passend maken op al die verschillende locaties. Daarnaast speel ik het dan wel alleen, maar ik heb wel iemand nodig die de muziek start. Die moet ook geregeld worden.”

Wat vind je leuk aan theater?

“Ik vind het moeilijk om nu niet te millennial of zweverig te klinken, maar elk stuk is een zoektocht naar hoe het leven in elkaar zit. Zo’n verhaal als van Antigone geeft de mogelijkheid om in te zoomen op haar belevingswereld, haar context en hoe jij daar in jouw leven zelf mee omgaat. Die zoektocht naar nieuwe perspectieven vind ik mooi. Antigone moet kiezen tussen het hoofd en het hart, tussen dat wat de maatschappij van haar verwacht en haar eigen idealen. Ze wordt gedwongen een zwart-wit keuze te maken, terwijl ze alle nuances daartussen ook ziet. Dat is iets wat ik heel erg herken, want ik moest ook kiezen tussen de TU of de kunsten.”


Wil je in de toekomst verder met theater, of toch met vastgoed?

“Vroeger was ik altijd bezig met alles van tevoren te plannen. Daar ben ik op terug gekomen. Zo kon ik bijvoorbeeld ineens toch naar de Master of Music, waar je normaal een conservatorium vooropleiding voor nodig hebt. Natuurlijk heb ik ideeën over wat ik wil, maar je moet ook gewoon kijken hoe het loopt. Als actrice hoop ik in toffe producties te spelen, daarnaast wil ik me verder verdiepen in de beleidskant van de theatersector en strategisch management van theatervastgoed. Die gebouwen liggen op toplocaties in de stad, en hebben nog zoveel potentie! Ik heb daar veel ideeën over en wil graag meedenken over hoe die gebouwen beter kunnen worden ingezet. Tussen producties door werken veel acteurs in de horeca. In plaats daarvan wil ik meer doen met het theatervastgoed, waar ik ook in ben afgestudeerd en waar ook een deel van mijn hart ligt.”


Fringe begint vandaag  en duurt tot 10 juni. Sophie Stravens speelt op 1, 2, 7 en 9 juni.


Roos van Tongeren / Redacteur

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.