“Mijn college begint zo”, zegt Josiena Simonian (23). Ze kijkt ongerust. Vijf kwartier om! Ze heeft het alleen nog gehad over haar stage in Malawi, nog niet over het land waar ze van februari tot mei verbleef, over de mensen, de cultuur.
Simonian, zesdejaars studente bouwkunde, herpakt zich. “Malawi kende ik vooraf niet. Het is een arm land, maar ik voelde me er vanaf de eerste minuut thuis. Je voelt de armoede niet direct. Geleidelijk merkte ik het wel. Ze gaan sneller dood aan een ziekte, waar dat hier niet zou gebeuren. Dan zeggen ze: ‘Hij’ heeft het zo gewild.
“De meeste indruk maakte de relaxtheid van de mensen, ook in het werk. En dat ze je in Malawi in hun gemeenschap opnemen, de omgang met de mensen. De rust, het openstaan voor iedereen. Leuk is dat ze je begroeten met: Hé blanke, alles goed? Stel dat je dat in Amsterdam doet: Hé neger, alles goed?”
Simonian valt stil. Wat een contrast met de spraakwaterval van een uur ervoor. Opdrachten, doelen, problemen, oplossingen, alles rond haar stage rolde gedetailleerd, in een ongenadig tempo uit haar mond. Met zeven Nederlandse studenten en een Malawische leraar bewoonde ze een huis in hoofdstad Lilongwe. Met twee bouwkundestudenten van de TU en een van het Nova College vormde ze een team dat gekoppeld was aan drie Malawische studenten. Doel was kennisuitwisseling. “Zij weten veel van de lokale cultuur en bouwwijze en waren praktijkgericht. Wij konden kennis over bouwmaterialen anders dan baksteen en hout aandragen en kennis over ontwerpen. We hebben ze ook geleerd autocad te tekenen.”
Kennisuitwisseling was een van de vier opdrachten die ze kregen van Edukans, een Nederlandse stichting die zich richt op onderwijs, scholen en gezondheidzorg. Voor een andere opdracht analyseerden ze de bouw van een meisjeshuis bij een school. Doel was fouten en vertragingen bij volgende projecten te voorkomen. “Edukans heeft daar nu weinig zicht op.” Verder maakte Simonians groepje een ontwerp voor de Tsabango Primary School, waar nu 2200 kinderen in tien gammele lokalen les krijgen en vijfduizend in de open lucht. De ontworpen klaslokalen kan Edukans generiek toepassen bij andere scholen. De vierde opdracht was een ontwerp voor de uitbreiding van een technische school.
Rode draad in en rond de stage werd de ontmoeting van culturen. “Ik heb bijvoorbeeld geleerd rustig te blijven. Bij ons staat een afspraak, daar moet je afwachten, helpen herinneren en het de mensen zelf laten afhandelen. Ze plannen niet zoals wij, maar door aanvoerproblemen kan dat ook niet altijd. Communiceren was ook belangrijk. Wij hadden concrete projecten en móesten bij de aannemer achterhalen wat er misging bij het meisjeshuis. En als wij ideeën hadden, wilden we weten of een aannemer misschien met nog een ander materiaal ervaring had, zodat wij beter konden ontwerpen.”
Simonian tast al naar haar jas en tas. Nog één vraagje: Ga je nog terug? “Ja! Ik heb er nu vrienden en contacten en mijn familie en vriend willen het daar zien.”
Dat blijkt uit de nadere beschouwing van de resultaten van het onderzoek van opinieweekblad Elsevier. Daarin werd gevraagd naar de beste bachelor- en masteropleidingen, waar de beste docenten lesgeven en waar de belangrijkste publicaties vandaan komen.
Oordeel
Uit de Nationale Studenten Enquête onder ruim 46 duizend wo-studenten selecteerde de redactie van Elsevier een aantal vragen over onder meer het onderwijs, de docenten, voorzieningen en roosters. Onderzoeksbureau ResearchNed berekende voor Elsevier de scores per opleiding. Het oordeel dat de studenten daarin vellen over de bacheloropleidingen is duidelijk anders dan dat van de lesgevenden.
TU Delft
Bij de technische universiteiten mogen Eindhoven en Twente zich elk met vijf opleidingen de beste noemen. Delft, de favoriet van de hoogleraren, is volgens de studenten met drie opleidingen ’s lands beste.
Radboud Universiteit
Bij de algemene universiteiten telt de Radboud Universiteit Nijmegen maar liefst veertien opleidingen die volgens studenten de beste van Nederland zijn. Bij de Universiteit Utrecht, al jaren de lieveling van hoogleraren en hoofddocenten, valt zeven opleidingen die eer te beurt. Dat zijn er nog altijd veel meer dan bij de Universiteit van Amsterdam, waar alleen de opleiding biologie als beste uit de studentenoordelen komt.
Van de specialistische universiteiten telt de Erasmus Universiteit Rotterdam zes ‘beste’ studies; de helft meer dan de onder professoren meer geliefde Universiteit van Tilburg.
Geen ranglijst
Elsevier heeft met de studentenoordelen geen aparte universiteitenranking gemaakt. Het blad publiceert alleen een ranglijst op basis van de oordelen van hoogleraren en docenten. Voor het hbo leiden de studentenoordelen wel tot een hogescholenranglijst. Niet op basis van de (landelijk) beste studies per hogeschool, maar op basis van het aantal opleidingen waarover de studenten bovengemiddeld tevreden zijn.
Comments are closed.