Onderwijs

Via Blackboard naar Twente en Eindhoven

De digitale leeromgevingen van de TU Eindhoven en de Universiteit Twente zijn vanaf september 2008 toegankelijk voor Delftse studenten. Omgekeerd kunnen studenten uit Eindhoven en Twente dan op Blackboard van de TU Delft terecht.

Het initiatief is afkomstig van de drie samenwerkende universiteiten. Surf Foundation, de organisatie waarin universiteiten en hogescholen samenwerken op ict-gebied, zal de koppeling van de drie leeromgevingen tot stand brengen. Bijzonder is dat ondanks de onderlinge verschillen, niets aan de bestaande voorzieningen wordt veranderd. Studenten en docenten van de drie TU’s kunnen straks op afstand probleemloos samenwerken met de ict-voorzieningen die ze nu al hebben. Nog niet eerder werden leeromgevingen van Nederlandse universiteiten op vergelijkbare wijze aan elkaar geknoopt.

Studenten en docenten zijn aan de voorzieningen van hun eigen universiteit gewend, en elke universiteit heeft hierin de afgelopen jaren flink geïnvesteerd. Vervanging van de drie bestaande systemen door één nieuw systeem was daarom geen optie, laat Surf Foundation weten. De gekozen aanpak zou bijgevolg alleen maar voordelen opleveren: “Een breder studieaanbod, samenwerken met studenten en docenten van andere TU’s, en toch niet over hoeven stappen op andere tools.”

Technisch en organisatorisch wordt het een ambitieus project. Het minste wat volgens Eric Kluijfhout van Surf Foundation moet worden waargemaakt, is dat gebruikers maar één keer hoeven in te loggen om in de drie systemen terecht te kunnen. Studenten in Delft bijvoorbeeld, kunnen dan via een knop in Blackboard rechtstreeks in Teletop van de Universiteit Twente. “Maar de lat kan hoger”, aldus Kluijfhout. “Dan kunnen Delftse studenten in Blackboard onder het cursusaanbod de vergelijkbare content van Twente en Eindhoven zien. Nog ambitieuzer zou het zijn als we bijvoorbeeld in een discussieforum de content van de drie systemen kunnen doorlinken.”

In december 2007 wil Surf Foundation een blauwdruk klaar hebben. Daaruit zal moeten blijken welke ambities haalbaar zijn. Tot september 2008 zal daarna worden gewerkt aan de technische en organisatorische invoering.

Surf Foundation ziet in het project meerwaarde waar het hele hoger onderwijs profijt van zal hebben. Wim Liebrand, directeur van Surf Foundation, vindt het een schoolvoorbeeld van de ‘services-benadering’ waarvoor zijn organisatie onlangs heeft gekozen. In die visie zijn de behoeften van de eindgebruiker leidend voor de inrichting van de voorzieningen. Het betekent dat de voorzieningen in ‘Legostenen’ worden gerealiseerd. Dat geeft de instellingen meer vrijheid dan het keurslijf van gangbare complexe ict-systemen. Instellingen hebben daardoor de mogelijkheid om alleen bepaalde onderdelen te implementeren. Die flexibiliteit is naar verwachting een goede remedie tegen wildgroei van applicaties. Als de aanpak slaagt, betekent dat volgens Surf foundation een grote doorbraak.

Het initiatief is afkomstig van de drie samenwerkende universiteiten. Surf Foundation, de organisatie waarin universiteiten en hogescholen samenwerken op ict-gebied, zal de koppeling van de drie leeromgevingen tot stand brengen. Bijzonder is dat ondanks de onderlinge verschillen, niets aan de bestaande voorzieningen wordt veranderd. Studenten en docenten van de drie TU’s kunnen straks op afstand probleemloos samenwerken met de ict-voorzieningen die ze nu al hebben. Nog niet eerder werden leeromgevingen van Nederlandse universiteiten op vergelijkbare wijze aan elkaar geknoopt.

Studenten en docenten zijn aan de voorzieningen van hun eigen universiteit gewend, en elke universiteit heeft hierin de afgelopen jaren flink geïnvesteerd. Vervanging van de drie bestaande systemen door één nieuw systeem was daarom geen optie, laat Surf Foundation weten. De gekozen aanpak zou bijgevolg alleen maar voordelen opleveren: “Een breder studieaanbod, samenwerken met studenten en docenten van andere TU’s, en toch niet over hoeven stappen op andere tools.”

Technisch en organisatorisch wordt het een ambitieus project. Het minste wat volgens Eric Kluijfhout van Surf Foundation moet worden waargemaakt, is dat gebruikers maar één keer hoeven in te loggen om in de drie systemen terecht te kunnen. Studenten in Delft bijvoorbeeld, kunnen dan via een knop in Blackboard rechtstreeks in Teletop van de Universiteit Twente. “Maar de lat kan hoger”, aldus Kluijfhout. “Dan kunnen Delftse studenten in Blackboard onder het cursusaanbod de vergelijkbare content van Twente en Eindhoven zien. Nog ambitieuzer zou het zijn als we bijvoorbeeld in een discussieforum de content van de drie systemen kunnen doorlinken.”

In december 2007 wil Surf Foundation een blauwdruk klaar hebben. Daaruit zal moeten blijken welke ambities haalbaar zijn. Tot september 2008 zal daarna worden gewerkt aan de technische en organisatorische invoering.

Surf Foundation ziet in het project meerwaarde waar het hele hoger onderwijs profijt van zal hebben. Wim Liebrand, directeur van Surf Foundation, vindt het een schoolvoorbeeld van de ‘services-benadering’ waarvoor zijn organisatie onlangs heeft gekozen. In die visie zijn de behoeften van de eindgebruiker leidend voor de inrichting van de voorzieningen. Het betekent dat de voorzieningen in ‘Legostenen’ worden gerealiseerd. Dat geeft de instellingen meer vrijheid dan het keurslijf van gangbare complexe ict-systemen. Instellingen hebben daardoor de mogelijkheid om alleen bepaalde onderdelen te implementeren. Die flexibiliteit is naar verwachting een goede remedie tegen wildgroei van applicaties. Als de aanpak slaagt, betekent dat volgens Surf foundation een grote doorbraak.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.