Bijscholing tot data scientist

Op initiatief van De Nationale DenkTank van vorig jaar hebben twee deelnemers een workshop in het leven geroepen waarin beta-studenten kennis kunnen maken met het nieuwe vak van data-scientist waarnaar volgens de NDT veel vraag zal ontstaan.

De Nationale DenkTank 2014 constateerde een tekort aan data scientists in Nederland, en voorspelde ook dat dit tekort de komende jaren alleen maar zou oplopen. Om dit tekort tegen te gaan hebben twee deelnemers aan de Nationale DenkTank 2014 het initiatief genomen voor de LINK-Workshop: een workshop van een week die bèta-studenten enthousiast moet maken voor een carrière als data scientist. De eerste LINK-Workshop vindt plaats in maart 2015 en is gratis voor studenten.

Tijdens het onderzoek naar de mogelijkheden van Big Data in verschillende sectoren kwam naar voren dat de enorme potentie van Big Data in Nederland alleen gerealiseerd kan worden als we voldoende data scientists opleiden. Het profiel van een data scientist is echter heel breed en combineert analytische vaardigheden met IT-kennis en communicatievaardigheden. In Nederland is momenteel nog geen opleiding die al deze vaardigheden combineert.

De LINK-Workshop biedt studenten met een bèta-achtergrond een eerste kennismaking met de kennis en vaardigheden die nodig zijn om aan de slag te kunnen als data scientist. Initiatiefnemers Rik Plender en Youssef El Bouhassani hebben de ambitie om bèta-talent om te scholen tot data scientist overgehouden aan hun deelname aan de Nationale DenkTank 2014. “Wij willen zoveel mogelijk studenten enthousiast krijgen een carrière als data scientist na te streven. Uiteindelijk willen we hiervoor een complete opleiding ontwikkelen. De LINK-Workshop is een goede eerste stap tot het oplossen van het tekort aan data scientists,” aldus Plender.

De eerste LINK-Workshop vindt plaats van 9 tot en met 13 maart 2015, en wordt de geselecteerde studenten kosteloos aangeboden. Meer informatie over de workshop in de vorm van een e-flyer is te vinden via http://bit.ly/LinkWorkshop2015. Aanmelden kan tot 15 februari via de link vermeld op de e-flyer.

De LINK-workshop wordt mede mogelijk gemaakt door: Teradata, GoDataDriven, SAS en Stichting de Nationale DenkTank.