Bijna helft van studenten heeft psychische problemen

Het aantal studenten met psychische aandoeningen en problematisch middelengebruik is in twaalf jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit een studie van het Trimbosinstituut die woensdag is gepubliceerd.

Bij studenten is de toename van angststoornissen, depressies en overmatig alcohol- en drugsgebruik groot. In 2009 meldde 22 procent gedurende dat jaar zulke problemen te hebben. Dat gaat nu om 44 procent. Onder werkenden is dat 21 procent.

De studenten zijn uitschieters binnen een trend die onder Nederlanders van bijna alle leeftijden te zien is. Twaalf jaar geleden ging het om 1,9 miljoen gevallen en nu om 3,3 miljoen. Dit blijkt uit een grootschalig bevolkingsonderzoek van het Trimbosinstituut. In de afgelopen drie jaar zijn er voor de studie 6.200 deelnemers ondervraagd.

Psychologiehoogleraar Pim Cuijpers (VU) noemt de uitkomsten in dagblad Trouw verontrustend. Maar dat studenten zoveel vaker aangeven te kampen met problemen zou volgens hem ook kunnen komen doordat zij die problemen makkelijker toegeven.

HOP, Peer van Tetterode

HOP Hoger Onderwijs Persbureau