‘Bij een kleffe pizza voel je je smerig’

Vierdejaars student civiele techniek Job Hogewoning bindt als amateurkok de strijd aan in het tv-programma Masterchef 2011. “Misschien ga ik een bv’tje opzetten in de catering.”

In een brief aan Mark Rutte en Maxime Verhagen schreven de universiteiten, NWO, KNAW onderzoeksinstituut TNO en de grote technologische instituten (gti’s) vorige week: “Wij leiden uit het regeerakkoord af dat de nieuwe regering grote nadruk legt op innovatie. Chapeau! Innovatie en onderzoek kunnen echter beslist niet zonder elkaar.”

Daarom bepleiten de briefschrijvers dat het nieuwe ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie verantwoordelijk wordt voor het ‘integrale wetenschappelijk onderzoek in Nederland’.
‘Halve maatregelen in dezen zijn schadelijk voor de samenhang tussen innovatie en onderzoek’, aldus de ondertekenaars, waartoe ook de Netherlands Academy of Technology and Innovation behoort.

De brief mocht eigenlijk niet openbaar worden, zegt een woordvoerder van de KNAW. Volgens hem is de brief vooral geschreven om alle universiteiten onder één ministerie te houden. “We hoorden het gerucht dat de technische universiteiten misschien bij het nieuwe ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zouden terechtkomen, terwijl de rest bij het ministerie van OCW zou blijven. Onze boodschap is heel eenvoudig: als iemand daarover na zit te denken, moet die daamee ophouden. Laat de technische universiteiten en de algemene universiteiten bij elkaar blijven.”
Gevraagd om een reactie hierop verwijst rector Karel Luyben naar wat collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg afgelopen zondag zei in een uitzending van het tv-programma Buitenhof.

Van den Berg zei toen: “Het kabinet heeft innovatie nu expliciet bij een ministerie belegd, bij één minister, maar nu moeten we een beetje doorpakken en het goed organiseren. Dat betekent: met de universiteiten én de NWO én KNAW én gti’s én TNO én de markt in één politieke hand, want dan heb je de hele innovatiekolom keurig netjes in één bereik en daar moeten we naar toe.”
De collegevoorzitter pleitte in april tijdens een debat van studentenraadpartij Oras al voor één ministerie dat verantwoordelijk is voor techniek en innovatie. Hij verwees toen naar Zwitserland. “Het is niet voor niks dat de universiteiten in Zürich en Lausanne hoger in de rankings staan. Maak één ministerie verantwoordelijk.”

In NRC Handelsblad, dat het nieuws van de brief dinsdag naar buiten bracht, zegt voorzitter Jos Engelen van NWO dat onderzoek en innovatie niet te scheiden zijn. “Het geschuif met portefeuilles tussen ministeries mag er niet toe leiden dat de besluitvorming rond wetenschap en innovatie versnipperd raakt.”

Universiteitenvereniging VSNU geeft geen commentaar op de brief. “Het is een gepasseerd station”, zegt een woordvoerder. Het wetenschapsbeleid blijft volgens de laatste berichten bij het ministerie van OCW. De portefeuilles moeten nog worden verdeeld, maar Halbe Zijlstra wordt naar eigen zeggen staatssecretaris van hoger onderwijs en wetenschap.

Wat moest je koken bij je auditie?

“Dat mocht ik zelf weten, maar het moest in 45 minuten op tafel staan. Ik heb knolselderij met aardappelpuree gemaakt, gesauteerde zeekraal en op de huid gebakken kabeljauw met een beurre blanc-saus. En knolselderijchips.”

Lekker! Hoe lang kook je al?

“Op zondag aten we vroeger bijvoorbeeld kip uit de oven en dan mocht ik frietjes bakken. Op de middelbare school kookte ik na het stappen eieren voor de midnight snack. In Delft is het losgekomen in mijn studentenhuis: bij de stamppot rauwe andijvie zit er vaak 200 gram andijvie, twee kilo aardappel en een halve kilo kaas door… njek. Ik ben toen gaan koken in de bistro van het Delftsch Studenten Corps en werd een van de geliefde koks.”

En hoe kwam je bij het programma Masterchef?

“Mijn moeder zei: moet je niet meedoen met je vader en je broer? Die dachten: dat is niet nodig. Vorig jaar heb ik er ook aan meegedaan maar toen viel ik net buiten de boot voor de laatste twaalf. Ik moest een sabayon maken, maar wist niet wat dat was. Het is au bain-marie suiker, twee eidooiers en drank opkloppen tot een custardachtige substantie. Lekker bij vers fruit! Maar ik wist dat dus niet en ging het maar een beetje opkloppen tot een soort hard schuimpje. Dat was het niet helemaal, haha.”

Jammer…

“Ja, maar waar één deur zich sluit, gaat een andere weer open. Ik ben veel gaan koken en heb een dag in Maastricht meegelopen bij jurylid en twee-sterren-chef Hans van Wolde. Heel gaaf. Koken gaat me heel goed af, maar ik ben ook student civiele techniek: in november ga ik naar Colombia voor een waterzuiveringproject. Verder ben ik bestuurslid van mijn rugbyvereniging. Gelukkig kunnen de jongens in mijn huis redelijk koken. Onze standaard is: niet boven de vijf euro per persoon. Dat lukt me altijd, met twee ons groente, 150 gram aardappelen en 200 gram vlees per persoon. Als je een kleffe pizza naar binnen hengst, voel je je toch een beetje smerig. ”

Hoe kom je aan die kookkennis?

“Ik was een fanatiek rugbyer en tijdens een lustrumreis in Argentinië viel er een grote vent op mijn knie. Dat was het eind van mijn rugbycarrière. Je blijft daarna een uitdaging zoeken. Bij mij is dat koken geworden. De drive is: hoe kan ik nog beter worden?”

Denk je aan een eigen restaurant?

“Ik wil mijn bachelor civiel afmaken en ga nu als minor dat project doen, maar ik heb ook een aanbod van chef-kok Peter Lute en Hans van Wolde om stage te komen lopen. Het is een luxeprobleem. Ik ben nu een van de betere amateurkoks. Dat is wel schrikken. Helemáál als 22-jarig pikkie. Misschien ga ik een bv’tje opzetten in de catering.”

Masterchef 2011, woensdag om 21.30 uur bij Net5