Twee studenten civiele techniek zijn deze week in het Afrikaanse Burundi om een brug te bouwen van bierkratten. Naar Burundi om een brug van bierkratten te bouwen? De ouders van student civiele techniek Peter Vermeij zagen het niet zo zitten, vertelt hij op de dag van zijn vertrek.
Dat is toch die regio waar Hutu’s en Tutsi’s op vreselijke wijze met elkaar op de vuist zijn gegaan?
Vermeij moet zeggen dat hij het zelf ook wel spannend vindt om naar Burundi te gaan. “Dat is niet een land waar je voor je plezier zomaar naartoe gaat”, weet hij. De medewerkers van de brouwerij door wie hij en zijn partner zijn uitgenodigd, leven op een bewaakte compound. De twee studenten worden onder bewaking van het vliegveld naar de fabriek gereden.
Toch zagen de twee de uitnodiging van de bierbrouwer om ter ere van het vijftigjarig bestaan van de fabriek in Burundi en de opening van een nieuwe bottle-lijn vooral als een kans. Immers, wanneer kom je anders in zo’n land? En, wanneer krijg je nou de kans een bierkrattenbrug te bouwen waar de president van Burundi himself naar komt kijken?
De verjaardag van de fabriek en de opening van een nieuwe lijn zijn, zo valt op te maken uit een persbericht van de studievereniging van civiele techniek, van landelijk belang in Burundi. De brouwerij, die voor het overgrote deel eigendom is van Heineken, is namelijk goed voor veertig procent van de belastinginkomsten van het straatarme land.
En dus is het feest. Een feest dat luister bijgezet wordt door een reusachtige brug van bierkratten. Vermeij en zijn kompaan hebben veel ervaring met het maken van bierkrattenbouwsels. Twee jaar geleden bouwden zij hun eerste brug ter gelegenheid van het lustrum van hun studievereniging Practische Studie en vorig jaar nog zetten zij een bierkrattenkerstboom neer op de markt in Delft.
Volgens Vermeij zal de toen opgedane kennis goed van pas komen, al is een Afrikaanse bierkrat geen Europese bierkrat.
“Afrikaanse kratten zijn drie keer slapper. Dat komt doordat ze hoger zijn en door de dunne wanden”, weet de student. Daarom zal de brug breder worden aan de basis dan aan de top en bouwen de studenten zowel met volle als met lege kratten om de drukboog zo goed mogelijk te krijgen. Bovendien gebruiken ze een speciale mal, die ervoor moet zorgen dat de kratten niet naar elkaar toe zakken.
Dat gebeurde bij de lustrumbrug wel, waardoor het moeilijk was de laatste kratten in het bouwsel te krijgen. Toen hadden de studenten allerlei geavanceerde middelen bij de hand om dat probleem op te lossen, in Burundi moeten ze het doen met eenvoudiger hulpstukken.
De twee studenten hebben de brug die ze in Afrika willen neerzetten al in Nederland ontworpen. Hij telt straks drieduizend kratten, wordt acht meter hoog, twaalf meter breed en 1,10 meter diep op de top. “Daar zijn we met acht man anderhalve maand mee bezig geweest”, vertelt Vermeij.
Dat werk heeft de Delftse koppositie in het Nederlandse bierkrattenbruggen bouwen versterkt, denkt hij. “Enschede en Eindhoven hebben het ook geprobeerd. Die van Enschede was niet echt een brug, die van Eindhoven is ingestort.”
Een impressie van de bierkrattenbrug in de fabriek in Burundi. (Foto: Het Gezelschap Practische Studie)
Naar Burundi om een brug van bierkratten te bouwen? De ouders van student civiele techniek Peter Vermeij zagen het niet zo zitten, vertelt hij op de dag van zijn vertrek. Dat is toch die regio waar Hutu’s en Tutsi’s op vreselijke wijze met elkaar op de vuist zijn gegaan?
Vermeij moet zeggen dat hij het zelf ook wel spannend vindt om naar Burundi te gaan. “Dat is niet een land waar je voor je plezier zomaar naartoe gaat”, weet hij. De medewerkers van de brouwerij door wie hij en zijn partner zijn uitgenodigd, leven op een bewaakte compound. De twee studenten worden onder bewaking van het vliegveld naar de fabriek gereden.
Toch zagen de twee de uitnodiging van de bierbrouwer om ter ere van het vijftigjarig bestaan van de fabriek in Burundi en de opening van een nieuwe bottle-lijn vooral als een kans. Immers, wanneer kom je anders in zo’n land? En, wanneer krijg je nou de kans een bierkrattenbrug te bouwen waar de president van Burundi himself naar komt kijken?
De verjaardag van de fabriek en de opening van een nieuwe lijn zijn, zo valt op te maken uit een persbericht van de studievereniging van civiele techniek, van landelijk belang in Burundi. De brouwerij, die voor het overgrote deel eigendom is van Heineken, is namelijk goed voor veertig procent van de belastinginkomsten van het straatarme land.
En dus is het feest. Een feest dat luister bijgezet wordt door een reusachtige brug van bierkratten. Vermeij en zijn kompaan hebben veel ervaring met het maken van bierkrattenbouwsels. Twee jaar geleden bouwden zij hun eerste brug ter gelegenheid van het lustrum van hun studievereniging Practische Studie en vorig jaar nog zetten zij een bierkrattenkerstboom neer op de markt in Delft.
Volgens Vermeij zal de toen opgedane kennis goed van pas komen, al is een Afrikaanse bierkrat geen Europese bierkrat.
“Afrikaanse kratten zijn drie keer slapper. Dat komt doordat ze hoger zijn en door de dunne wanden”, weet de student. Daarom zal de brug breder worden aan de basis dan aan de top en bouwen de studenten zowel met volle als met lege kratten om de drukboog zo goed mogelijk te krijgen. Bovendien gebruiken ze een speciale mal, die ervoor moet zorgen dat de kratten niet naar elkaar toe zakken.
Dat gebeurde bij de lustrumbrug wel, waardoor het moeilijk was de laatste kratten in het bouwsel te krijgen. Toen hadden de studenten allerlei geavanceerde middelen bij de hand om dat probleem op te lossen, in Burundi moeten ze het doen met eenvoudiger hulpstukken.
De twee studenten hebben de brug die ze in Afrika willen neerzetten al in Nederland ontworpen. Hij telt straks drieduizend kratten, wordt acht meter hoog, twaalf meter breed en 1,10 meter diep op de top. “Daar zijn we met acht man anderhalve maand mee bezig geweest”, vertelt Vermeij.
Dat werk heeft de Delftse koppositie in het Nederlandse bierkrattenbruggen bouwen versterkt, denkt hij. “Enschede en Eindhoven hebben het ook geprobeerd. Die van Enschede was niet echt een brug, die van Eindhoven is ingestort.”
Een impressie van de bierkrattenbrug in de fabriek in Burundi. (Foto: Het Gezelschap Practische Studie)
Comments are closed.