Campus

The Bicycle Repair Man combineert techniek met start-ups en dat werkt

Na een loopbaan in de hightech machinebouw begeleidt TU-alumnus Marc Evers nu startende bedrijven in zijn talentenfabriek. Zijn geheim? Niet te lang theoretisch denken.

Marc Evers: “Hier worden veel nieuwe dingen bedacht. Omdat we allemaal bij elkaar zitten, is er onderling veel contact.” (Foto: Sam Rentmeester)

Zet technische servicebedrijven en jonge bedrijven bij elkaar in een loods in Geldrop en je krijgt een zeer energieke en innoverende kruisbestuiving, waar elk idee meteen kan worden omgezet in een prototype of productielijn. Met die gedachte startte Marc Evers in 2019 zijn nieuwe bedrijf The Bicycle Repair Man. “Ik heb mijn hele loopbaan in de hightech machinebouw gezeten en altijd bedrijven gehad”, zegt Evers. “Dit model om engineeringbedrijven met start-ups te combineren was al langer een idee, en toen ik vijftig werd besloot ik het te gaan doen.”

Evers noemt zichzelf een initiator en kartrekker. “De ideeën voor start-ups komen uit de markt of van de ingenieurs in onze servicebedrijven”, vervolgt hij. “In de start-ups worden vooral productiemachines ontwikkeld. Het bedrijfje Industrio bijvoorbeeld bouwt grote industriële printers. Hiermee worden op dit moment schoenzolen en gebitsbeugels geproduceerd. De start-up Fast Micro maakt scanners die de verontreiniging bij de productie van micro-elektronica meet.” Doelstelling is dat de start-ups zich snel ontwikkelen. Zitten ze er drie jaar (succesvol of niet), groeien ze naar tien man of naar een miljoen euro omzet, dan moeten ze het pand verlaten.

‘Ik doe wat ik het beste kan, met de energie van de jeugd’

Het concept werkt, zegt Evers. Door niet te lang theoretisch te denken en analyseren maar heel snel ideeën aan de praktijk te toetsen, zit de snelheid er goed in. “Moet er een prototype komen, dan zit onze Protoshop een paar meter verderop. En de mensen van ons assemblagebedrijf kunnen onderdelen fabriceren. Zo val je niet stil met je ontwikkeling maar kan je idee meteen worden gemaakt.”

Evers is happy met zijn nieuwe bedrijf. “Ik doe wat ik het beste kan, met de energie van de jeugd. Hier worden veel nieuwe dingen bedacht. Het biedt perspectief aan mensen die echt iets willen. Omdat we allemaal bij elkaar zitten, is er onderling veel contact. Ze kunnen alles aan elkaar vragen en samenwerken, soms gaan ze zelfs samen naar klanten.”

De groei gaat sneller dan Evers had gedacht. “Het moest in vijf jaar staan maar nu na anderhalf jaar zijn we al met de zevende start-up bezig. Het idee is om met dit model ook naar de Verenigde Staten en Singapore te gaan.”

De engineeringtak van TBRM bestaat uit vier servicebedrijven: een ingenieursbureau, een detacheringsbureau, een protoshop en een assembleer- en testbedrijf. Daarbij telt de incubator op dit moment zes start-ups. Het eerder genoemde Industrio en Fast Micro; en verder Addcat (metaalgeprinte katalysatoren voor luchtreiniging in vliegtuigen en veestallen); Prespective (Digital Twin software); CatIP (IP-licensies voor gebruik van katalysoren); en Designo (ontwikkelt software om ontwerpen voor 3D-prints te scannen).

  • Bedrijf: TBRM (The Bicycle Repair Man) Group
  • Product/dienst: Hightech incubator
  • Opgericht in: 2019
  • Studie: Werktuigbouwkunde
  • Werknemers: Totaal 120/130 (60/70 in servicebedrijven)
  • Omzet: 6/8 miljoen euro servicebedrijven, 6/8 miljoen start-ups
  • Over vijf jaar: “Staat TBRM als een brand, met hetzelfde model in de VS en Azië, elk met een groep van rond de 150 man.”

Marc Evers haalde inspiratie bij de beroemde Britse komediegroep Monty Python: zie het filmpje The bicycle repair man

Dit artikel verscheen in de rubriek De Zaak van alumnimagazine Delft Integraal van de TU Delft. 

Eindredacteur Dorine van Gorp

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

d.vangorp@tudelft.nl

Comments are closed.