Bibliotheek onderzoekt tekort studieplekken

In de universiteitsbibliotheek start eind deze week een enquête onder bezoekers om erachter te komen of er te weinig studieplekken zijn.

Deze stap neemt de bibliotheek op initiatief van studentenraadsfractie Oras, die tijdens de laatste tentamenperiode, begin november 2005, constateerde dat sommige studenten nergens meer konden zitten.

Namens de bibliotheek vertelt Cleo van Nispen, dat wanneer uit de enquête een structureel gebrek aan studieplaatsen naar voren komt, er verder onderzoek gedaan zal worden. Bijvoorbeeld naar hoeveel niet-studenten gebruik maken van de bibliotheek.

De bibliotheek is een openbare gelegenheid waar ook niet-TU-studenten mogen komen, zoals de studenten van de hbo-instellingen waarmee de TU samenwerkt. Maar het is volgens Van Nispen niet de bedoeling dat de eigen studenten in het gedrang komen.

De bibliotheek heeft maatregelen genomen tegen een mogelijk tekort aan studieplekken tijdens deze tentamenperiode. Zo is de derde verdieping van de kegel weer open, waar deze in november nog dicht was.

De vierde verdieping blijft wel dicht, omdat daar nog werkzaamheden plaatsvinden door de lekkages die de kegel al jaren teisteren. De 45 studieplaatsen zijn inmiddels wel van de vierde verdieping verplaatst naar de hal. Ook is de rode zaal op de begane grond deze periode open. Dat kan doordat daar nu extra gesurveilleerd zal worden.

Studenten klaagden na de afgelopen tentamenperiode bij Oras niet alleen over te weinig ruimte, ze waren ook niet blij met de afwezigheid van schoonmakers op de zondagen. Daardoor was het wc-papier op, slingerden er koffiebekertjes rond en puilden de vuilniszakken uit.

Om dat te voorkomen, zal deze keer wel een ‘extra check’ zijn op zondag. Zowel in de witte week, die nu aan de gang is, als in de drie tentamenweken die daarop volgen.

Verder wacht de bibliotheek tot na de tentamenweken met werkzaamheden waarbij geluidsoverlast optreedt. “Reparaties uitvoeren kan niet zonder geluid, maar tijdens de witte week en de tentamenweken is geluidsoverlast heel storend. Dat betekent wel dat de werkzaamheden iets langer zullen duren.” De werkzaamheden aan de kegel duren in ieder geval tot en met april. (SB)