Ongecategoriseerd

Bezuiniging universiteitsdienst kost 44 arbeidsplaatsen

De bezuinigingen bij de universiteitsdienst gaan 44 arbeidsplaatsen (fte) kosten. De ondersteunende diensten denken het grootste deel te kunnen opvangen via natuurlijk verloop. Voor 16,2 fte dreigt mogelijk boventalligheid.


De plannen zijn afgelopen week door de directeuren van alle ondersteunende diensten medegedeeld aan hun personeel. De ene organiseerde een bijeenkomst, de ander stuurde een e-mail. Zij deden dat nadat het college van bestuur (cvb) dinsdag 12 november het officiële besluit had genomen. Veel bezuinigingen gaan niet gepaard met personele gevolgen, maar betreffen inkrimp van uitgaven aan bijvoorbeeld subsidies of evenementen.


De meeste banen verdwijnen bij human resources en de TU Delft Library, aldus Anka Mulder, beheerder van de universiteitsdienst. De exacte aantallen per dienst wil ze niet geven. Dat vindt zij niet kies tegenover de mensen die het betreft. De universiteitsdienst telt momenteel 1120 fte.


In juli maakte het cvb bekend dat de universiteitsdienst vijf miljoen euro moet bezuinigen, zodat de TU financieel gezond kan blijven. Er komt immers minder geld uit Den Haag. Daarbij moet efficiënt werken altijd het streven zijn, als het aan het cvb ligt. “De concurrentie in de universitaire wereld is moordend. Als we bij de top willen blijven horen, moeten we snel kunnen bewegen en innoveren. Daar is financiële ruimte voor nodig”, legt Mulder uit.


De diensten moesten in eerste instantie in twee jaar tijd structureel vijf miljoen euro korten. Inmiddels is die termijn opgerekt tot 2017 voor diensten waar medewerkers door natuurlijk verloop weg kunnen. Het totaalbedrag van de bezuiniging bedraagt meer dan vijf miljoen, namelijk 6,9 miljoen euro. Dat komt doordat de diensten een tekort moeten inlopen. Ze geven momenteel meer uit dan er binnen komt.


De bibliotheek moet de komende vier jaar het meest snoeien, een kleine 2,4 miljoen euro. Zij moet relatief meer inkrimpen dan andere diensten doordat het ministerie van onderwijs in mei aankondigde acht miljoen euro minder subsidie te verstrekken aan de bibliotheek. Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg schreef daarop een boze brief aan de minister. De onderhandelingen die daarop volgden, lopen nog. De Library moet hoe dan ook afslanken.


De directie human resources (vroeger personeelszaken) zal een forse reorganisatie doorvoeren. Die komt niet uit de lucht vallen. Mulder: “HR vindt al jaren dat de veranderingen niet snel genoeg gaan. Ondanks grote inspanningen van de medewerkers bungelt de klanttevredenheid onderaan de lijst.” De afdeling HR services gaat daarom meer werk naar zich toetrekken dat nu op de faculteiten en bij de UD zit. De competenties van hr-adviseurs worden vergeleken met wat er nodig is.


Mulder is tevreden over het feit dat de bezuinigingen tot relatief weinig gedwongen ontslagen leiden. Veel kan met natuurlijk verloop, via pensionering, worden opgelost. Zij snapt het als de collega’s van deze mensen zich zorgen maken over werkdruk. “Het is de bedoeling dat taken verdwijnen of anders worden ingevuld. We letten allemaal op de werkdruk. Daar zit de odc (onderdeelcommissie, red.) ook bovenop.”


Momenteel blijven er 16,2 fte over waar boventalligheid dreigt. Mulder houdt een slag om de arm, omdat de ervaring leert dat het aantal gedwongen ontslagen meestal lager uitvalt. “In een paar jaar tijd vinden altijd wel een paar mensen een nieuwe baan. In die zin is het goed dat we voor deze bezuinigingen de tijd nemen.”


Alle plannen met personele gevolgen zullen de komende maanden besproken worden door het cvb en de odc, het medezeggenschapsorgaan van de UD. Dan wordt duidelijk welke werknemers hun baan verliezen. Het is nog onduidelijk of voor hen het oude of het nieuwe sociaal plan zal gaan gelden. Het nieuwe is nog in onderhandeling.


De bezuinigingen op een rij

Niet elke van de twaalf ondersteunende diensten bezuinigt evenveel. Sommige investeren zelfs eerst om latere bezuinigingen mogelijk te maken. Hieronder zeven diensten met een aantal van hun plannen op een rij:


  • TU Library  (2,4 miljoen euro): meer diensten digitaal, kleinere collectie, minder personeel en managers.

  • Ict (1 miljoen euro): vijf externe medewerkers vervangen door eigen medewerkers, langer werken met hardware door niet meer af te schrijven op economische, maar op technische levensduur.

  • Facility management (750 duizend euro): professionaliseren van de organisatie, efficiënter werken.

  • Human resources (748 duizend euro): meer operationele taken hr-services, hr-advies versterken en inkrimpen, verkleinen secretariaat, stoppen met het zelf ontwikkelen en uitvoeren van cursussen.

  • Finance (590 duizend euro): verdere automatisering, besparen op bureaukosten, verzekeringen en accountantskosten. 

  • Onderwijs- en studentenzaken (518 duizend euro): afbouwen subsidies voor studentenpastoraat Motiv en studiereisfonds VSSD, scherpere sportkaartcontrole, afschaffen propedeusediploma, anders inrichten P in 1-viering, verhogen application fee voor internationale studenten van vijftig naar honderd euro.

  • Marketing en communicatie (250 duizend euro): besparen op marktonderzoek, versoberen evenementen als Owee, open dagen en TEDxDelft. 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.