Buiten de campus

Beurzenstop Hongaarse universiteiten

21 Hongaarse universiteiten krijgen voorlopig geen geld meer uit programma’s als Horizon Europe en Erasmus+. De Europese leiders hebben allerlei subsidies opgeschort totdat de regering Orbán stopt met het schenden van de rechtsstaat en de academische vrijheid.

Volgens beleidsmedewerker Joep Bresser van Neth-ER, de voorpost van het Nederlandse onderwijs en onderzoek in Brussel, willen de Europese Commissie en de lidstaten het EU-budget beschermen tegen schendingen van de rechtsstaat. Bresser stelt dat het land bij elkaar 6,3 miljard euro aan Europese subsidies dreigt mis te lopen tot 2027.

“De universiteiten in kwestie worden de laatste jaren gecontroleerd door publieke stichtingen, met zittende politici van de conservatieve Fidesz-partij van president Viktor Orbán in de raad van toezicht. De EU spreekt al langer haar zorgen uit over deze belangenverstrengeling en over de inmenging van Orbán in andere hoeken van de samenleving, zoals de pers.”

Maar er is ook risico dat de EU met deze sancties de laatste kritische academici in het land treft. “Met name studenten en onderzoekers dreigen het slachtoffer te worden”, zegt Bresser. “Hen wil je juist in contact laten komen met personen uit andere landen. Dat er nu pas consensus is over de intrekking van de fondsen laat duidelijk zien dat het geen makkelijke beslissing was.” (HOP, Pvt)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl