Betere begeleiding voor eerstejaars TN

Technische Natuurkunde wil eerstejaars studenten stricter begeleiden, zodat studenten sneller hun propedeuse halen. De faculteitsraad denkt aan verplichte opkomst bij tentamens en een speciale studiezaal.

br />
Volgens Technische Natuurkunde is er een ‘mentaliteitsomslag’ nodig om het percentage studenten dat binnen anderhalf jaar zijn propedeuse haalt omhoog te krijgen naar vijftig tot zestig procent. Van de lichting die in 1995 begon haalde slechts een kwart binnen een jaar zijn ‘P’. Volgens Natuurkunde moet het normaal worden voor eerstejaars om in één jaar het P-diploma te halen, en de rest van de studie binnen vier jaar af te ronden.

Om dit resultaat te bereiken wil men eerstejaars verplichten aanwezig te zijn bij oefeningen en tentamens. De studenten die niet verschijnen worden geregistreerd en kunnen ter verantwoording worden geroepen. De faculteit gaat de student ook individueel begeleiden. Er komen een huiswerksysteem en een studiezaal voor eerstejaars, met toezicht op rust en een ordelijke sfeer.

De faculteitsraad benadrukte in zijn vergadering dat de kwaliteit van het onderwijs gehandhaafd moet worden. Cijfers mogen niet opeens hoger uitvallen omwille van het propedeuserendement. (F.B.)